Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Meninger

Mer
Min side Logg ut

Digital demens

Å se på tv eller DVD svekker den fysiske, sosiale og intellektuelle utviklingen hos barn.

PRINSIPPLØS: I sin kritikk av meg, holder ikke  Edvard Moser fast ved sine egne prinsipper, skriver artikkelforfatteren.

Foto: Asbjørn Svarstad / Dagbladet
PRINSIPPLØS: I sin kritikk av meg, holder ikke Edvard Moser fast ved sine egne prinsipper, skriver artikkelforfatteren. Foto: Asbjørn Svarstad / Dagbladet Vis mer
Debattinnlegg

Moser understreker, i sin kommentar til mitt arbeid, at «Innsikt får man ved å skaffe seg stor oversikt», men han holder, i sin kritikk av meg, ikke fast ved sine egne prinsipper.

La meg utdype: Mange aspekter ved hjernens utvikling og funksjon kan ikke forklares i lys av molekyler og nerveceller. Når tospråklige mennesker (som de fleste nordmenn) for eksempel får demens, merkes symptomene fem år senere enn hos mennesker som bare snakker sitt morsmål. Denne virkningen, påvist i fem studier, er resultatet av den vedvarende treningen av hjernen som man får når man kan to språk og dermed må ha ekstra kontroll for å greie bare å snakke ett av dem om gangen.

Eksemplet viser noe som ofte blir oversett når det gjelder mental svekkelse: Jo bedre utgangspunkt, desto lengre tid tar det. Svært mange studier viser at forbindelser mellom nerveceller som utvikles når vi ?bruker hodet? hovedsakelig oppstår i løpet av livets to første tiår. Dette er grunnen til at hjernens utvikling i denne perioden av livet er avgjørende for hva som skjer når nerveceller dør senere i livet. Mens fysisk bevegelse, musikk, teater og manuelt arbeid er svært viktig for å utvikle og opprettholde en frisk hjerne, er bruken av skjermmedia definitivt ikke blant aktivitetene som er gunstige i så måte, noe som tydelig vises i et stort antall studier. Å se på tv eller DVD svekker den fysiske, sosiale og intellektuelle utviklingen hos barn. Denne virkningen kan ikke forklares med dårlig oppdragelse eller lav sosial klasse, siden det er påvist at det å se på tv flere timer daglig i barndommen og tenårene forårsaker konsentrasjons- og lærevansker, risikofylt atferd og hyperaktivitet - hos mus!

Videre, i en prospektiv kontrollert randomisert studie, ble det vist at det å gi en PlayStation til en gutt i første, andre og tredje klasse gjorde lese- og skriveferdighetene dårligere og førte til større skoleproblemer. At bruk av smarttelefon har skadelige effekter på barns utvikling er blitt vist i over tolv studier; og nok en nylig studie har fått tittelen Bruk av Facebook predikerer dårligere trivselsfølelse hos unge voksne.

I lys av de tilgjengelige vitenskapelige bevisene forstår jeg ikke hvordan Moser kan «riste på hodet» når det gjelder risikoene og bivirkningene av digitale medier på barn og ungdom. For det norske samfunnet, som er bygget opp på kunnskap, gjensidig tillit og store medmenneskelige ressurser, er disse bevisene altfor viktige til å overse. Å la noen få IT-selskaper og rene markedskrefter styre utdanningen og slik ødelegge hjernene til neste generasjon er tåpelig og uansvarlig. Dette er grunnen til at alle i dette fantastiske landet - foreldre, besteforeldre, lærere, førskolelærere og Nobelprisvinnere - burde lese min bok, spesielt hvis de har tenkt å kommentere det som står der.

Oversatt til norsk av Solveig Moen Ruten

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media
Kode24 - nettavis om utvikling og koding Elbil24.no -  nyheter om elbil KK.no - Mote, interiør, og tips Sol.no - De viktigste nyheter fra nettsider i Norge Vi.no - Quiz, kryssord og nyttig informasjon Dinside.no - teknologi, økonomi og tester Se og Hør - Kjendis og underholdning Lommelegen.no - helse, symptomer og behandling