DEBATT

Digital demens

Å se på tv eller DVD svekker den fysiske, sosiale og intellektuelle utviklingen hos barn.

PRINSIPPLØS: I sin kritikk av meg, holder ikke  Edvard Moser fast ved sine egne prinsipper, skriver artikkelforfatteren.

Foto: Asbjørn Svarstad / Dagbladet
PRINSIPPLØS: I sin kritikk av meg, holder ikke Edvard Moser fast ved sine egne prinsipper, skriver artikkelforfatteren. Foto: Asbjørn Svarstad / Dagbladet Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

Moser understreker, i sin kommentar til mitt arbeid, at «Innsikt får man ved å skaffe seg stor oversikt», men han holder, i sin kritikk av meg, ikke fast ved sine egne prinsipper.

La meg utdype: Mange aspekter ved hjernens utvikling og funksjon kan ikke forklares i lys av molekyler og nerveceller. Når tospråklige mennesker (som de fleste nordmenn) for eksempel får demens, merkes symptomene fem år senere enn hos mennesker som bare snakker sitt morsmål. Denne virkningen, påvist i fem studier, er resultatet av den vedvarende treningen av hjernen som man får når man kan to språk og dermed må ha ekstra kontroll for å greie bare å snakke ett av dem om gangen.

Eksemplet viser noe som ofte blir oversett når det gjelder mental svekkelse: Jo bedre utgangspunkt, desto lengre tid tar det. Svært mange studier viser at forbindelser mellom nerveceller som utvikles når vi ?bruker hodet? hovedsakelig oppstår i løpet av livets to første tiår. Dette er grunnen til at hjernens utvikling i denne perioden av livet er avgjørende for hva som skjer når nerveceller dør senere i livet. Mens fysisk bevegelse, musikk, teater og manuelt arbeid er svært viktig for å utvikle og opprettholde en frisk hjerne, er bruken av skjermmedia definitivt ikke blant aktivitetene som er gunstige i så måte, noe som tydelig vises i et stort antall studier. Å se på tv eller DVD svekker den fysiske, sosiale og intellektuelle utviklingen hos barn. Denne virkningen kan ikke forklares med dårlig oppdragelse eller lav sosial klasse, siden det er påvist at det å se på tv flere timer daglig i barndommen og tenårene forårsaker konsentrasjons- og lærevansker, risikofylt atferd og hyperaktivitet - hos mus!

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer