Digitale distraksjoner

Å utvise PC-en fra skolen vil frarøve elevene anledningen til å lære viktige ferdigheter.

Verdifull fristelsestrening: «Tidligere har elever latt seg distrahere av hverandre eller av utsikten gjennom vinduet. I dag må de i tillegg klare å ikke falle for fristelsen til å sjekke telefonen eller Facebook i tide og utide. Dette krever arbeid, men det er verdifull øvelse i noe de vil ha livslang nytte av å lære», skriver kronikkforfatteren. Illustrasjonsfoto: Nina Hansen
Verdifull fristelsestrening: «Tidligere har elever latt seg distrahere av hverandre eller av utsikten gjennom vinduet. I dag må de i tillegg klare å ikke falle for fristelsen til å sjekke telefonen eller Facebook i tide og utide. Dette krever arbeid, men det er verdifull øvelse i noe de vil ha livslang nytte av å lære», skriver kronikkforfatteren. Illustrasjonsfoto: Nina Hansen Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

I Dagbladet den 29. desember rådet Mathilde Tybring-Gjedde og Hedvig Heyerdahl fra Oslo Unge Høyre utdanningsministeren til å få Pc-ene ut av klasserommet for å gi elevene arbeidsro. Denne typen utspill kommer med jevne mellomrom, men blir antakelig lest litt nøyere enn ellers når det framføres av unge voksne som har førstehåndserfaring som elever i digitaltette klasserom. I tillegg blir en elev fra Kristelig Gymnasium trukket inn som sannhetsvitne når tavleundervisningen igjen skal på pidestall. Jeg savner en refleksjon rundt hva man mister dersom elever ikke lenger har en PC til skolearbeidet.

Likevel, deres kritikk av PC-bruk i skolen er verdt å lytte til og tenke på. Hva om man tar problemene de påpeker på alvor, men ikke velger det enkle svaret at Pc-ene må ut av klasserom og undervisning? Hvilke gode råd kan man da gi utdanningsministeren?

To problemer blir spesifisert i artikkelen: PC-ene fører til distraksjon og de fører til dårlig håndskrift. Hva distraksjon angår, så er nok det et utbredt problem i norsk skole. Å kontrollere PC-bruken i et klasserom er både et spørsmål om klasseledelse og digital kompetanse, og mange lærere er fortsatt ikke digitalt kompetente til å møte denne utfordringen. Digital kompetanse er et digert begrep. Mye dreier seg om å kunne bruke digitale verktøy rent teknisk, men like viktig er det å ha en forståelse av hva som er riktig bruk. Og av og til er det riktig å legge dem vekk.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer