Debatt: Skole

Digitale ferdigheter forutsetter digitale verktøy

Skal vi ta skolens samfunnsmandat på alvor, og forberede elevene til samfunn og arbeidsliv, er det avgjørende at det satses på opplæring i digitale ferdigheter.

MÅ FÅ PLASS: Når man ser PÅden teknologiske utviklingen er det naturlig at digitale ferdigheter også får en tydelig plass i læreplanverket Fagfornyelsen 2020, skriver innsenderen. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
MÅ FÅ PLASS: Når man ser PÅden teknologiske utviklingen er det naturlig at digitale ferdigheter også får en tydelig plass i læreplanverket Fagfornyelsen 2020, skriver innsenderen. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpixVis mer
Meninger
Jan Frode Lindsø
Jan Frode Lindsø Vis mer

Lektor Liv-Tone Nilsen spør i sitt debattinnlegg i Dagbladet den 3. september om det finnes bevis for at elevene lærer bedre med skjermen enn boka. Men i stedet for å lete etter svaret forsvarer hun selv boka gjennom anekdoter om dens fortreffelighet, og bidrar dermed til en allerede polarisert debatt.

I det gjeldende læreplanverket, Kunnskapsløftet, har skolen blant annet som formål å forberede elevene til samfunn og arbeidsliv. Ikke minst skal elevene lære seg digitale ferdigheter, som sidestilles med det å kunne lese, skrive, regne og uttrykke seg muntlig.

Når man ser på den teknologiske utviklingen er det naturlig at digitale ferdigheter også får en tydelig plass i læreplanverket Fagfornyelsen 2020. Det er vanskelig å oppnå digitale ferdigheter uten å ha tilgang på digitale verktøy.

Det er ikke bare i boka man kan markere, skrive notater, og fordype seg. Det kan man også med digitale verktøy, som i tillegg gir muligheten til å få teksten opplest eller forstørret dersom man trenger det. Man kan kombinere og skape nye medieuttrykk ved å kombinere tekst, video, lyd og animasjoner. Men i pedagogisk sammenheng er verken boka eller skjermen annet enn verktøy for å tilegne seg kunnskap.

Det må være pedagogikken som styrer verktøybruken – ikke personlige kjepphester. Med digitale ferdigheter som en grunnleggende ferdighet i læreplanverket, sier det seg selv at tilgangen på digitale verktøy er en forutsetning for at elevene skal få den opplæringen de har krav på.

Debatten om man lærer mer ved bruk av skjerm enn tradisjonelle bøker, er aktuell, og oppfatningene er ofte polariserte. Læring er sammensatt, og innen forskning vil det være utfordrende å måle om en elev lærer bedre med skjerm eller bok. Spesielt med tanke på at utvalget ofte primært har fått leseopplæringen med bøker, og mangler tilstrekkelig opplæring i lesestrategier for skjerm.

Nylig la det europeiske forskningsprosjektet E-READ fram en oppsummering av funn fra flere studier (Stavanger-erklæringen). De konkluderte med at elever leser for dårlig på skjerm, og framhevet viktigheten av å lære lesestrategier for skjerm.

Skal vi ta skolens samfunnsmandat på alvor, og forberede elevene til samfunn og arbeidsliv, er det avgjørende at det satses på opplæring i digitale ferdigheter.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.