Lektor Liv-Tone Nilsen spør i sitt debattinnlegg i Dagbladet den 3. september om det finnes bevis for at elevene lærer bedre med skjermen enn boka. Men i stedet for å lete etter svaret forsvarer hun selv boka gjennom anekdoter om dens fortreffelighet, og bidrar dermed til en allerede polarisert debatt.
I det gjeldende læreplanverket, Kunnskapsløftet, har skolen blant annet som formål å forberede elevene til samfunn og arbeidsliv. Ikke minst skal elevene lære seg digitale ferdigheter, som sidestilles med det å kunne lese, skrive, regne og uttrykke seg muntlig.
Når man ser på den teknologiske utviklingen er det naturlig at digitale ferdigheter også får en tydelig plass i læreplanverket Fagfornyelsen 2020. Det er vanskelig å oppnå digitale ferdigheter uten å ha tilgang på digitale verktøy.
Det er ikke bare i boka man kan markere, skrive notater, og fordype seg. Det kan man også med digitale verktøy, som i tillegg gir muligheten til å få teksten opplest eller forstørret dersom man trenger det. Man kan kombinere og skape nye medieuttrykk ved å kombinere tekst, video, lyd og animasjoner. Men i pedagogisk sammenheng er verken boka eller skjermen annet enn verktøy for å tilegne seg kunnskap.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger