OPERA-TYPER?:   Noen går i operaen og på teater, andre ikke. Men i 2012 var rundt 5000 ungdommer på Justin Bieber-konsert på operataket ..  Foto: Torbjørn Grønning
OPERA-TYPER?: Noen går i operaen og på teater, andre ikke. Men i 2012 var rundt 5000 ungdommer på Justin Bieber-konsert på operataket .. Foto: Torbjørn GrønningVis mer

Din kulturpersonlighet

Hvem er du? Kulturmarkedsførerne vil dele oss inn i én av åtte typer.

Kommentar

Hvorfor går noen på teateret, opera og ballet, mens andre aldri har vært der? Spør du en sosiolog vil han gjerne si noe om Bourdieu og kulturell kapital. Spør du en økonom vil han kanskje fokusere på inntekt og utdanning. Spør du et menneske som jevnlig går i teatret, vil du få vite at det ser ut til å ha mye med kjønn og alder å gjøre.

Spør du kulturmarkedsanalytikerne i britiske Morris, Hargreave og McIntyre, synes de det er mer fruktbart å snakke om personligheter, ihvert fall hvis hensikten er å selge billetter. Ved hjelp av noen få «gullspørsmål» segmenterer de deg kjapt og greit inn i én av åtte kategorier. Og siden de da vet mer om «hvem du egentlig er», mener de å vite hva som vil gi deg lyst på kultur.

Nå samarbeider de med Norsk Publikumsutvikling i en undersøkelse som identifiserer brukerne - og ikke-brukerne - av fem kulturinstitusjoner i Oslo. På Norsk Teater- og Orkesterforenings årsmøte mandag presenterte de sine foreløpige funn. Den store rapporten kommer i høst.

Er du i «Berikelses»-segmentet er du litt nostalgisk, du trives gjerne med hjem, hage og tradisjonell kunst. Er du i «Underholdnings»-segmentet er du opptatt av kjendiser og alt som kan gi et kick. De «Expressive» er opptatt av berikelse og felles opplevelse, mens «Perspective»-gjengen liker å lese en god bok hjemme. De vet hva de vil ha og er vanskelig å markedsføre til. Og så videre.

Merkelapper er bare merkelapper, og menneskeheten kommer i flere enn åtte slag, men verktøyet gir historier. De som skal fortelle historier lar seg gjerne inspirere av historier selv. Det er ikke lett å formulere noe spesifikt til kvinner med høyskoleutdanning i inntektsgruppe fire. Det er lettere å se for seg «Essence»-kunden - den kresne brukeren på jakt etter kvalitet.

Den vanskelige utfordringen er å gi dem som aldri går på teater eller andre tilbud lyst til å begynne med slikt. Det er lettere å få gamle brukere til å kjøpe én billett til. I Oslo og Akershus har hele to tredjedeler av voksen befolkning besøkt en av de fem institusjonene minst en gang i løpet av de siste fem årene (selv om bare det å gå på operataket kan kvalifisere som besøk). En tredjedel har likevel aldri vært noen av stedene.

Et fascinerende funn er at de ikke nødvendigvis har vært så mange andre steder heller. Det viktig skille går mellom de aktive og de mindre aktive. Den delen av befolkningen som bruker kultur er også flinkere til å være med på alle andre ting også. Aktivitet stimulerer til aktivitet. Sofaen stimulerer helst till nye sofaputer.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook