«Dina» går dårligere enn ventet

Svenskene svikter «Dina»og produsentene i Nordisk Film når ikke målet om en million besøkende i Skandinavia.

212.000 nordmenn har så langt sett «Jeg er Dina», men i Sverige og Danmark er besøket atskillig svakere. Bare 12.800 har sett filmen i Sverige, mens 118.000 dansker har latt seg lokke til kinosalen, skriver Dagens Næringsliv.

- Vi er veldig fornøyd med besøket i Norge og Danmark, men vi hadde forventet et bedre resultat i Sverige, sier produsent Axel Helgeland til Dagbladet.no.

De svenske kritikerne var ikke spesielt begeistret for «Dina», og Aftonbladet mener filmen reduserer boka filmen bygger på til et postkort. Vakkert, men med for mye informasjon på for kort tid.

- «Dina» er en film som er avhengig av gode kritikker, og det svenske markedet er vanskelig, mener Helgeland.

Filmen har allerede blitt solgt til 25 land, men produsentene venter med å selge filmen til de store filmmarkedene til etter Cannes-festivalen. Gode seertall i Norden hadde vært et ekstra salgsargument i kampen om å få en god distribusjon, og spesielt i det amerikanske markedet er seertallene viktige. Likevel frykter ikke Helgeland at nordens hittil dyreste film skal gå med underskudd.

- Hadde vi nådd målet om en million seere i Norden hadde vi dekket inn egenkapitalen vår, men nå må vi ta video og utenlandssalg til hjelp for å dekke inn egenkapitalen. Men vi har fortsatt tro på at «Dina» skal bli god butikk for oss, sier Helgeland til Dagbladet.no.

john.rasmussen@dagbladet.no

MÅ SELGES: Maria Bonnevie og «Dina» er avhengig av utenlandssalg for å dekke inn egenkapitalen etter at svenskene har sviktet filmen.
FINE BILDER: Regissør Ole Bornedal har laget fine bilder, men svenskene går ikke mann av huse for å se filmen.