Anmeldelse film «Jurassic World: Fallen Kingdom»

Dinosaurer til høystbydende

Nesten like spennende som den 25 år gamle originalen.

STADIG UTRYDNINGSTRUET: Nytt forsøk på å bevare dinosaurene i «Jurassic World: Fallen kingdom». Video: Universal Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

FILM: Verden skal hensettes i dinosaurfeber igjen. 25 år etter at Jurassic-universet oppsto med Steven Spielbergs oppsiktsvekkende «Jurassic Park», er film nummer fem klar: «Jurassic World: Fallen Kingdom». Det føles nesten like sensasjonelt som første gang. Og like spennende.

Dinosaurene er utrydningstruet som aldri før, også i denne filmen. Den utgjør del to av en Jurassic World-trilogi, hvor den første kom i 2015. Igjen handler det om gale forskere som ikke bare vil genmanipulere fram nye og farligere arter. De vil også gjøre business på dem. Tenk deg verdien av dinosaurer til bruk i krig. Vi snakker masseødeleggelsesvåpen!

I røyk og damp

Colin Trevorrow, som hadde regien på forrige film, er med på manussiden denne gang, igjen sammen med Derek Connolly. Regissørstolen er nå overlatt til J.A. Bayona, som her har maktet å skape et og annet uforglemmelig øyeblikk. En diger Brontosaurus som fader ut i røyk og rosa damp er ett av dem. Nesten som det bildet vi alle har på netthinnen av dinosaurenes «egentlige» utryddelse.

Det dreier seg om et vulkanutbrudd på Isla Nublar, øya som ligger vest for Costa Rica, der dinosaurene har herjet fritt i tre år etter ødeleggelsene. Nå er de igjen utrydningstruet - av flytende, brennende lava. En redningsoperasjon må iverksettes. Men er dyrene verdt det? Filmen rammes inn av en høring i den amerikanske Kongressen, der Dr. Ian Malcolm (Jeff Goldblum, som også spilte i den opprinnelige filmen) må uttale seg om det hensiktsmessige i å bevare disse livsfarlige artene. Her er dilemmaer til ettertanke, både i forkant og etterkant av actionscenene.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.