Direkte tale

En sanselig, handlingsmettet og moralsk ungdomsfortelling.

Da «Weetzie Bat» kom på norsk i fjor, hadde det gått ti år fra den amerikanske utgivelsen. Nå skynder Gyldendal Tiden på og gir ut de to neste delene av Francesca Lia Blocks femdelte romanserie i en dobbeltutgivelse. Lite kunne være mer velkomment, for dette er litteratur med usedvanlig kraft i frasparket.

Nesten-søster

I «Voodoobaby & Cherokee Bat» møter vi det samme urbane og naturvendte, kule og oppriktige, Hollywood-nære og hippiepåvirkede, dekadente og moralske miljøet som i «Weetzie Bat». I hver av de to delene er det - som titlene sier - to ulike familiemedlemmer som setter grunntonen i historiene.

Voodoobaby heter den mørke, aggressive jenta som tilsynelatende ingen er helt sikker på hvem som er verken mammaen eller pappaen til. Det er en sår fortelling om lengselen etter å høre til et sted og å bli sett. Voodoobaby har dessuten en særlig begavelse: Hun ser ting og forteller om det på en måte som får ting til å skje.

Voodoobaby er «nesten-søsteren» til Cherokee. Hun er Voo-doobabys motstykke, et lyst og suverent, elegant og totaltopplevende vesen med dyp respekt for familiens indianervenn.

Hennes fortelling utspiller seg noen år etter Voodoobabys, når den barnlige forelskelsen voldsomt nok erstattes av ungdommelig lidenskap. De holder litt av et hus, tenåringene, når resten av familien med tilbehør er reist til Sør-Amerika for å lage viktig film.

Indiansk univers

Francesca Lia Block fanger leserne: Du vil vite hvordan det går med disse menneskene! Fortellingen er full av betydninger. Jeg leser framstillingen av dette miljøets forsøk på å hevde noen av 60- og 70-tallets radikale politiske idealer uten ironi fra forfatterens side. Hun har en bemerkelsesverdig direkte stemme som stammer fra skrivekunst som virker bedragersk uanstrengt. Med skissemessig strek risser hun opp en hel menneskeverden før du rekker å bla om til neste side. Så veksler hun med poetisk nærhet som får det lille til å henge sammen med det store i et nærmest indiansk univers. Her er klare moralske konsekvenser av det menneskene gjør, og de tør å vurdere hva som er rett og galt.

Boka rommer noe av den vekslingen som er på sitt sterkeste nettopp i ungdomstida. Derfor er det en god ungdomsbok. Og de beste ungdomsbøkene er god litteratur uansett kategori, bøker som forandrer leserens opplevelse av verden - og derfor noe av vår felles verden.