DIRIGENT: Susanna Mälkki.
DIRIGENT: Susanna Mälkki.Vis mer

Dirigent med flere talenter

Pianisten Pierre Laurent Aimards merittliste er lang, særlig i det franske repertoaret og som mentor for den nye musikken.

Da Pierre Laurent Aimard gjestet Oslo-Filharmonien for første gang sist uke, var det Beethoven som sto på programmet, nærmere bestemt komponistens 4. Klaverkonsert.

Den har jo vært spilt på våre hjemlig breddegrader en del i det siste, og blitt spilt veldig bra. Men jeg tror ikke det var det som fikk Aimards fortolkning til å fortone seg lite relevant.

Weber, Beethoven,Verunelli og Daphnis og Chloé Artist: Pierre Laurent Aimard, klaverHvor: Oslo KonserthusTilskuere: Full sal Aplomb Selv kjenner jeg Aimard i særlig grad fra nyere fransk klavermusikk, som han spiller med aplomb. Beethoven, derimot, virket mer som en fremmed fugl i Aimards repertoar.

Det tok lang tid før vi fikk et inntrykk av hvilken Beethoven Aimard var på jakt etter. Etter hvert avtegnet det seg et bilde av en mer kammermusikalsk Beehoven, i seg selv ikke noe dårlig utgangspunkt for en tolkning av 4. Klaverkonsert, om bare Aimard hadde kunnet formidle hvilken Beethoven han her var på parti med.

Dagbladet Pluss – de beste historiene

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.
  • Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris, og løper til du sier opp.
  • Ordinære priser: Uke kr 45,- Måned kr 79,- Kvartal kr 199,- År kr 729,-

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn