På Nationaltheatret oppføres i disse dager det teatret kaller «Villanden, av Henrik Ibsen». Men det er feil - det som fremføres er ikke «Vildanden, av Henrik Ibsen», men kanskje noe som skulle hete: «Mørkeloftet, av Anders Paulin».
Ibsens «Vildanden» er til de grader dekonstruert ved at minst halvparten av Ibsens tekst er fjernet. Til erstatning får publikum servert en salig blanding av tekster fra Franz Kafka, Giorgio Agamben og tekster fra filmmanus til «The Matrix» og «Escape from New York».
Og som om dette ikke er nok serverer «The Marble Fauns» en 30 minutter lang discolåt. Alt foregår i det som formodentlig skal forestille mørkeloftet.
Og skuespillerne? Ja, de slipper heller ikke unna dekonstruksjonens destruktive klør. De må alle spille forskjellige roller gjennom hele stykket. Vi opplever således at Hedvigs rolle spilles av så vel mannlige som kvinnelige skuespillere.
Man må virkelig spørre om Kafka-tekster og discolåter og de øvrige merkverdige innslag bidrar til opplevelse og innsikt i de problemstillinger Ibsen legger frem for oss i gjennomtrengende og tankevekkende tekster.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger