Diskett noir

Vi kan snakke om en ny slags filmsjanger: "Diskett noir" - skurker og helter, skjermer og databaser i tett krysning.

«The Net» gir nok mest utbytte til teknisk oppdaterte, men filmen har heldigvis også Sandra Bullock for oss mindre data-fascinerte.

Dessuten et handlingsforløp som tross alle intrikate skjermoperasjoner blir stadig mer gammelkjent etterhvert. Her spiller den frapperende Ms. Bullock - med mye av samme lattermilde distansen hun projiserte i «Mens du Sov» - en frilansdatadoktor som reparerer feil i dataspill og annet uvedkommende rusk i ymse systemer. Når hun da ikke hygger seg på Internett.

Så får hun i oppdrag å teste et dataprogram som viser seg å kunne åpne adgang til forbudte og mildt sagt sesitive databser, som børsen eller skattevesnet. Dermed er livet ikke som før. Bullock strebes etter både disketten og livet, hva mer: Hun berøves sin identitet og påføres en falsk sådan, inklusivt etternavnet Marx!

Da hun vil prøve å renvaske seg, vil ingen instan tro på henne, og hennes eneste slektning, moren er presenil og har sloppet alle fortøyninger. Vår heltinne har bare sin egen datainnsikt å stole på - ved siden av en fysisk beslutsomhet en kommandosoldat kunne misunne henne.

Under all underholdende action skjuler det seg et alvorlig tema. Våre liv i registrene, den kollektive hukommelsen som har makt eller myndighet til å datastyre og stelle med oss etter sine behov. Men det er en litt annen film enn denne.