Disney-animatør slakter «Løvenes Konge»

Kaller nyinnspillingen «billig» og «sårende» i intervju.

NY VERSJON: «The Lion King» hadde premiere på norske kinoer 17. juli. Video: Walt Disney Studios Vis mer

David Stephan jobbet som animatør på den opprinnelige Løvenes Konge fra 1994. Nå tar han et knallhardt oppgjør med Jon Favreaus nyinnspilling fra i år. Dette skriver blant annet The Independent.

Animatøren jobbet blant annet med filmens ikoniske åpningssekvens, og var med på å designe hyenene. I et intervju med HuffPost er han ikke nådig i sin dom:

- Hvis du gjorde en spørreundersøkelse blant gjengen bak den originale filmen, ville nok de fleste sagt: «hvorfor? Måtte dere virkelig gjøre dette?» Det er på en måte sårende.

Han anklager Disney for å være «styrt av aksjonærene».

- De later ikke som lenger, nå er det helt åpenbart. «Jepp, vi vil bare tjene penger», sier han.

Nyinnspillingen, med kjendiser som Beyoncé, Donald Glover og Seth Rogen i hovedrollene, har dratt inn over en milliard dollar internasjonalt.

- Sterk motvilje

Avisa skal ha kontaktet tretten animatører som jobbet med den originale tegnefilmen. Av dem som besvarte henvendelsen, svarte halvparten at de ikke hadde sett nyinnspillingen, og heller ikke hadde planer om det.

Ifølge IndieWire kommenterte en annen animatør, som ønsker å være anonym:

- Det er stor motvilje mot disse 3D-nyinnspillingene av de originale animatørene. Kanskje det hadde vært annerledes hvis fikk noen form for royalties.

Stephan er spesielt kritisk til hvordan dyra ser ut, spesielt lille Simba.

- Det var altfor ekte. Når han snakket, minnet det meg om de gamle naturfilmene hvor de dubbet over stemmer. Jeg tenkte: Dette er skikkelig billig, sier han til Huffpost.

Han mener den naturtro animasjonen fjerner ethvert følelsesmessig uttrykk for dyra.

Det er han ikke aleine om.

- Hvorfor skulle noen ønske seg karakteren, menneskeligheten og sjarmen til 2D-animasjon når du kan se inn i et anatomisk korrekt vortesvins sorte, døde øyne mens den synger en sang om å ikke bekymre seg, skriver blant annet en Twitter-bruker.

Meldingen er «likt» nesten 8000 ganger.

Skuespillerprestasjonene er Stephan heller ikke imponert over. Han kaller dem «svake», og mener den «livløse» animasjonen ikke gjør den noen tjenester.

Han er også skeptisk til hvordan dataanimasjon vil påvirke filmindustrien i åra som kommer, og spekulerer om ei framtid der helt digitale skuespillere dominerer på det store lerretet.

- Kalkulert og nedtegnet

Stephan er ikke alene om å være skuffet over filmen. Det var også Dagbladets anmelder, som trillet en toer på terningen.

- De norske stemmene? Ingen kommentar. Sangprestasjonen? Ingen kommentar. Se selv og døm. Fordøm meg også hvis det hjelper noe som helst, men moralen i denne anmeldelsen er at det sjelden kommer noe særlig godt ut av kunst, kultur, litteratur, musikk og filmer der manus er så kalkulert og nedtegnet med en kalkulator og korrekturlest av en revisor, skriver Dagbladets Tom Stalsberg.

Nettstedet SlashFilm sammenlikner filmen med de nyeste «Planet of The Apes»-filmene, som brukte «motion capture»-teknologi for å skape sterkere uttrykk i de animerte apenes ansikter. Det går ut på å gjenskape ansiktsuttrykkene til levende skuespillere, og overføre det til animasjon.

- Kunne «Løvenes konge» hatt nytte av denne teknologien, eller ville det bare gjort dyrefjesene enda rarere? spør artikkelforfatteren.

Andre animatører, som Alexander Williams, var langt mer positive. Han og kollega Dave Bossert roser både animasjonen og skuespillerne. Williams kalte skuespillerprestasjonene «veldig, veldig gode», mens Bossert roste den realistiske estetikken, og kalte den «visuelt slående».

«Løvenes konge» hadde norsk premiere 17. juli, og kan ses på norske kinoer.