Gullbarbie 2021

Disse er nominert til Gullbarbie

Tiktok, Brandy Melville og Sophie Elise AS er nominert til verstingpris. Sistnevnte er uenig i nominasjonen.

UENIG I NOMINASJONEN: Selskapet til influenser Sophie Elise Isachsen er nominert til årets Gullbarbie-utdeling. Hun mener selv det er underlig at hun trekkes fram på verstinglista. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
UENIG I NOMINASJONEN: Selskapet til influenser Sophie Elise Isachsen er nominert til årets Gullbarbie-utdeling. Hun mener selv det er underlig at hun trekkes fram på verstinglista. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer
Publisert

Hvert år kårer Redd Barnas ungdomsorganisasjon Press den reklame- eller medieaktøren som er best på å få ungdom til å føle seg verst.

De nominerte er i år appen Tiktok, klesmerket Brandy Melville og Sophie Elise AS.

- Reklame - og mediebransjen bruker fremdeles bevisst barn og unges usikkerhet for å tjene penger. Vi vet at retusjering, unødvendig seksualisering og reklamer som har som formål å endre hvordan vi ser ut, er skadelig for barn og unges psykiske helse, sier leder i organisasjonen, Lea Mariero i en pressemelding.

Sophie Elise uenig i nominasjonen

Press mener alle de tre nominerte bidrar til å bygge opp ensidige skjønnhetsidealer, gammeldagse kjønnsroller og unødvendige idealer, og at de «tjener penger på at barn og unge får dårlig psykisk helse».

Som begrunnelse for nominasjonen av Sophie Elise, trekker Press spesielt fram andelen reklameinnlegg på Instagram, der de hevder at halvparten av disse spilte på kropp og seksualisering.

Sophie Elise Isachsen kommenterer nominasjonen overfor VG. Hun har tidligere vært åpen om egne komplekser, og sier at det siste hun vil er å påføre andre det samme.

- Mine største inntekter kommer fra bøkene jeg skriver, og der er mitt hovedfokus nettopp å bryte tabuer og dele min egen sårbarhet rundt temaer som kropp, annerledeshet og usikkerhet. Jeg er et seksuelt menneske - og et offentlig menneske - og kombinasjonen gjør at det blir mye fokus på den delen av meg, men det har jeg ikke tenkt å be om unnskyldning for, skriver Isachsen i en e-post til avisa.

Hun mener selv at hun ikke fyller kriteriene for nominasjonen, og synes det er underlig at organisasjonen setter henne i det hun beskriver som en «offentlig gapestokk».

Overfor Dagbladet presiserer Press-leder Lea Mariero at det er selskapet Sophie Elise AS som er nominert, og ikke privatpersonen.

- En bedrift av den størrelsen og med den påvirkningskraften må kunne stå til ansvar for hvordan den tjener penger og påvirker unge, sier hun.

- Dere viser til andel reklameinnlegg på Instagram, og hvor stor andel av disse som «spiller på kropp». Hvordan skiller Sophie Elises profil seg fra andre influensere på dette punktet?

- Vår jobb er å videreformidle det mange mener, og her har vi fått tydelig beskjed fra mange unge i form av hundrevis av nominasjoner. Det handler altså om mengden reklameinnlegg som spiller på kropp og seksualitet, og grad av påvirkning. Hun har over 450 000 følgere, og en stor andel av disse er unge, sier Mariero, og fortsetter:

- Forskjellen på influensere og andre reklameaktører er at førstnevnte har mye høyere tillit hos følgerne. Da er det ekstra viktig å være oppmerksom på hvordan man påvirker andre.

- Skaper ensidig skjønnhetsideal

Om henholdsvis Tiktok og Brandy Melville oppgir Press følgende begrunnelser:

«TikTok er nominert fordi de har fjernet innhold basert på kroppsform som ikke følger idealet, funksjonshemninger, og LHBTI+-innhold. TikTok bidrar til å undertrykke det som går utenfor normen. Algoritmene fører til at det skapes ekkokammer for skadelig innhold, og plattformen tar ikke ansvar for dette. TikTok tillater også reklame for apper og spill der målet er å endre på eget utseende og kropp.»

«Gjennom sin bruk av one size på alle klær, fremstiller Brandy Melville et svært ensidig skjønnhetsideal. Dette går også igjen på deres Instagram og nettside, der det ikke er variasjon i verken kroppsform eller etnisitet. Brandy Melville er et populært merke blant unge jenter, og det er derfor problematisk at de bidrar til ideen om at det finnes én idealkropp.»

Dette er tiende året at prisen deles ut. I fjor var det blogg.no som toppet kåringen. Organisasjonens begrunnelse for nominasjonen var at bloggplattformen ikke hadde tilstrekkelig strenge retningslinjer for hvilke produkter som kan annonseres.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer