SEERMAGNETER:  Skal vi danse, Farmen og håndball-EM har gitt TV 2 seersuksess denne høsten. Her representert ved Hanne Sørvaag og Egor Filipenko (fra høyre), Andreas Nørstrud og Linn Jørum Sulland.
SEERMAGNETER: Skal vi danse, Farmen og håndball-EM har gitt TV 2 seersuksess denne høsten. Her representert ved Hanne Sørvaag og Egor Filipenko (fra høyre), Andreas Nørstrud og Linn Jørum Sulland.Vis mer

Disse ga TV 2 en suksesshøst

Kanalen avslutter året med rekordhøye seertall.

(Dagbladet): - Nå kan vi slå oss på brystet. Vi er tv-høstens soleklare vinner blant de kommersielle kanalene, sier kommunikasjonssjef i TV 2, Bjarne Laastad til Dagbladet.

Laastad forteller at denne høsten har gitt svært gode tall for TV 2. Han tror suksessen ligger i gode programkonsepter og god casting. 

- Vi har sterke egenproduserte programmer som folk engasjerer seg i, som for eksempel «Farmen» og «Skal vi danse». Flere av disse konseptene har gått bra tidligere, men jeg tror vi har klart å spisse det enda mer i år. Castingen har vært veldig god, og det tror jeg seerne har lagt merke til, sier Laastad.

Farmen-suksess Realityprogrammet Farmen har hatt sin sterkeste sesong noensinne, og finalen ble sett av langt over én million seere. Finaleuken av programmet er den beste på over to og et halvt år for kanalen.

Forrige uke hadde TV 2 en andel på 28,4 prosent totalt, noe de ikke har hatt siden midten av 2010. I 2010 var det Fotball-VM som sørget for seersuksessen. Laastad forteller at store idrettsmesterskap ofte gir gode tall.

- Søndag ble naturlig nok en knalldag for TV 2 med både norsk håndball-finale og finale på Farmen. Vi hadde 35,6 prosent i dagsandel i går, forteller han.

Sterke tall EM-finalen i håndball mellom Norge og Montenegro ble på det meste sett av 1 366 000 mennesker, med en markedsandel på 75,5 prosent.

- Dette er utrolig sterke tall, og det er flott å kunne avslutte den gode høsten på så fantastisk vis, sier Laastad.

Kanalen har planene klare for å oppretholde suksessen utover våren. 

- Vi skal fortsette å levere sterke produksjoner, sjarmere og utfordre seerne. Til våren skal vi starte tidlig, og vi har mye spennende på plakaten. Det blir ny sesong med «Hver gang vi møtes», «Idol» og «Dag», for å nevne noe, sier Laastad.