VINNER SEERKAMPEN: Programlederne for Sommeråpent på NRK, Anne Lindmo, Nadia Hasnaoui og Hilde Hummelvoll, har tre ganger så mange seere som Øyvind Fjeldheims Sommertid på TV2. Foto: Nina Hansen / Dagbladet
VINNER SEERKAMPEN: Programlederne for Sommeråpent på NRK, Anne Lindmo, Nadia Hasnaoui og Hilde Hummelvoll, har tre ganger så mange seere som Øyvind Fjeldheims Sommertid på TV2. Foto: Nina Hansen / DagbladetVis mer

Disse jentene knuser konkurrenten

Anne, Nadia og Hilde trekker tre ganger så mange seere som Øyvind Fjeldheim i TV2.

(Dagbladet): Mandagens Sommeråpent-premiere gikk rett inn som den fjerde mest sette sendingen i programserien de siste ti årene.

612 000 så programmet, i tillegg til alle dem som møtte opp utenfor Operaen.

Programlederteamet Anne Lindmo, Nadia Hasnaoui og Hilde Hummelvoll overskygger konkurransen fra TV2, og med god margin.

Øyvind Fjeldheims Sommertid på TV2 premierte med 202 000 seere tidligere i sommer.

Mindre TV-titting - Folk ser generelt mindre på TV om sommeren, og da er det gledelig å se at det vi tilbyr er så populært, sier Kristian Tolonen, analysesjef i NRK, og fortsetter:

- 600 000 seere i juni er på et vis mye mer enn 600 000 i januar.

Mens Sommertid de siste ukene har hatt et snitt på 212 000 seere, har Sommeråpent så vidt kommet i gang. Tolonen vil være forsiktig med å konkludere noe utifra den gode starten.

- Men dette er tilsvarende med hvordan forholdet mellom programmene har vært tidligere, sier han.

Tradisjon Sommeråpent har vært et fast innslag på sommerkveldene siden 1993, og der ligger noe av suksessen, ifølge Tolonen.

- Sommeråpent er tradisjonsrikt, og nordmenn er glad i tradisjoner. Både til påske og jul, og tydeligvis også på sommeren, sier han.

Han tror de gode seertallene også har med en gunstig sendetid.

- Det var nok smart å sette det til så sent som 21.30. Hadde det gått fra klokken åtte, ville folk fortsatt vært ute.