STORSATSING: F.v. monsteret Modika, illustratør Endre Skandfer, Buster, forfatter Endre Lund Eriksen og Bulder. «Dunderly» er høstens storsatsing for barnehagebarn. Foto: GAN/Aschehoug
STORSATSING: F.v. monsteret Modika, illustratør Endre Skandfer, Buster, forfatter Endre Lund Eriksen og Bulder. «Dunderly» er høstens storsatsing for barnehagebarn. Foto: GAN/AschehougVis mer

Disse monstrene blir du på fornavn med i høst

En planlagt suksess.

Forrige uke slapp forlaget GAN Aschehougs sin nye barneboksatsing «Dunderly», med det som må kalles dunder og brak. Jeg tør spå at mange småbarnsfamilier blir på fornavn med monstrene Modika, Moi og Bulder i løpet av høsten.

«Dunderly» er ikke bare ei bok, men et helt pakkeprodukt, med roman, bildebok, pekebøker, spill, kosedyr, sceneshow, cd, puslespill, aktivitetskort, og pedagogiske opplegg for barnehager.

GAN Aschehoug baserer seg primært på pedagogiske midler til barnehager og skoler, derav ekstramaterialet. Men det er ikke uvanlig at barnebøker kommer i pakkeløsninger. Moderforlaget Aschehoug satser hardt på flere produkter i tilknytning til barnetv-programmer. «Tinga Tinga»-serien inneholder bildebøker, pekebøker, sprettoppbøker, klistremerkehefte og tegnebok.

Jo Nesbøs «Doktor Proktor»-serie har fått matbokser og krus, samt utstilling på Zoologisk museum. Men han har lite å stille opp med mot gamle helter som Mummitrollet, som har fått film, tv-serier, uttallige nyskrevne pekebøker, sprettoppbøker, bildebøker, kosedyr, kopper og klær, for å nevne noe.

Det uvanlige med Dunderly er at så mye slippes samtidig. Vanligvis kommer spin off-produktene etter at suksessen er et faktum. Dunderly er derimot en planlagt suksess. Om monstrene lykkes, gjenstår å se. Men når 6000 barnehagebarn skal se en ny forestilling i løpet av en uke, sier det seg selv at det burde være mulig å selge unna en del produkter i samme slengen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

DUNDERLY-GJENGEN: Illustrasjon: GAN ASCHEHOUG
DUNDERLY-GJENGEN: Illustrasjon: GAN ASCHEHOUG Vis mer

Det høres ut som ålesleip markedsføring, og kritikken har ikke latt vente på seg. I Aftenposten sist torsdag kritiserte Mari Pettersvold, leder for Senter for Barnehageforskning ved Høgskolen i Vestfold, koblingen mellom pedagogikk og kommers. Forfatter Endre Lund Eriksen svarte omtrent det samme som NRK, da de i sin tid ble kritisert for å sende barne-tv hele dagen:

- Vi ønsket å lage et godt, norsk motsvar til alle de store barnetingene som kommer fra utlandet - fra Disney og Japan.

Gjenkjennelseseffekten selger hos barn. Figurer kjent fra spill og tv gir lyst til å lese, og populære bøker øker markedsverdien til tilhørende klær og leker. Så ruller snøballen.

Men også litteratur for voksne kommer gjerne i pakkeløsninger, i alle fall etter hvert. De store suksessene blir filmer og tv-serier, deretter t-skjorter og spill. Innimellom slippes nye titler med tilhørende cd-er eller spillelister - med spesiallaget musikk, eller låter som omtales i boka. Det siste burde bli mer og mer vanlig ettersom vi leser flere bøker på nettbrett - klikk på et avsnitt i teksten, og bli sendt rett til Wimp eller Spotify. Ofte bærer det vel så mye preg av overskuddsarbeid og entusiasme, som av ren markedsføring.

Til forskjell fra voksne, har ikke barnehagebarn blitt vant til å gjenkjenne markedsføringstriks. Litt skepsis er derfor sunt. Heldigvis ser Dunderly-universet så langt ut som alt annet enn hastverksarbeid. Om pakkeløsninger kan skape entusiasme rundt et kvalitetsprodukt og få flere til å bli glade i bøker, er det et gode, tross alt.