KAN BLI POPULÆRE: Den norske tegnefilmserien «Vikingschøøl» kan ende opp på Disney Channel - noe som vil sikre en verdensomspennende seermasse. Disse tegningene er fra den første versjonen av «Vikingskolen», som var tiltenkt NRK. Tegninger: Lars Hegdal
KAN BLI POPULÆRE: Den norske tegnefilmserien «Vikingschøøl» kan ende opp på Disney Channel - noe som vil sikre en verdensomspennende seermasse. Disse tegningene er fra den første versjonen av «Vikingskolen», som var tiltenkt NRK. Tegninger: Lars HegdalVis mer

Disse norske vikingene skal erobre tv-verden

Kan bli største norske tv-serie noensinne.

(Filtermagasin.no): Gisle Normann Melhus og «Kaptein Sabeltann»-produsent Frederick P.N. Howard har i sju år jobbet med en animasjonsserie om unge vikinger  - som nå kan stå foran et internasjonalt gjennombrudd.

I dagens DN kan vi lese om de to nordmennene som har fått en fot innenfor døra hos Disney Channel, verdens største barnekanal med distribusjon i 166 land.

Byttet navn - Serien het «Vikingskolen» da vi presenterte den for de internasjonale tv-kanalene. Så har Disney funnet ut at det internasjonale markedet synes at den norske ø-en er veldig morsom, derfor ble det «Vikingschøøl», sier Howard til DN.

De to har fått grønt lys for å lage en såkalt pilot - en prøveepisode av serien som deretter skal vises til Disney-sjefene når den er ferdig senere i år. Om de gir tommelen opp, kan «Vikingschøøl» raskt ha det største seerpotensialet for et norsk tv-konsept noensinne.

I serien, som retter seg mot såkalte tweens mellom ni og 14 år, skal vi møte tre unge vikinger på en barbarskole.

Lovende Opprinnelig, da skaperne klekket ut ideen på Filmskolen i Lillehammer for sju år siden, var serien tiltenkt et mer voksent og hjemlig publikum. Men da en Disney-representant fikk se serien under animasjonsmessen Cartoon Forum, ga han tydelig beskjed om at serien kunne bli en verdenshit - bare den ble justert en smule.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Styreleder Asle Vatn i Produsentforeningen forteller til DN at han gjennom alle årene han har hørt om prosjektet ikke har trodd at det skulle bli noe av. Nå er han imidlertid av en helt annen oppfatning:

- Bare det at Disney gir Howard lov til å snakke om prosjektet, sier noe om hvor nære man er. Disney er ekstremt strenge på slike ting.

Mer norgesreklame? Om serien blir noe av, kan det potensielt medføre et ytterligere Norges-løft i Disney-regi. Den enorme suksessen til Disney-filmen «Frost» har hatt en merkbar effekt på interessen for Norge blant verdens turister, som nå ønsker å oppleve landet som i sterk grad inspirerte filmskaperne bak «Frost».

Kanskje kan vi også en dag oppleve elementer fra «Vikingschøøl» på den norske paviljongnen i Epcot-senteret.

Den pusses i disse dager opp med nettopp «Frost»-attraksjoner - noe som har gjort enkelte Disney-fans rasende.

Sjekk ut alle Filters streamingtips!

Denne saken ble opprinnelig publisert på film- og tv-bloggen Filter.

Lik Filter på Facebook og få nyheter om film og serier servert rett i din newsfeed.