JAKTEN PÅ KJÆRLIGHETEN:  Til høsten skal nok en sesong av «Jakten på kjærligheten» sendes, og her er programleder Marte Sveberg sammen med årets bønder. Foto: TV2
JAKTEN PÅ KJÆRLIGHETEN: Til høsten skal nok en sesong av «Jakten på kjærligheten» sendes, og her er programleder Marte Sveberg sammen med årets bønder. Foto: TV2Vis mer

Disse programmene skal redde TV2

Nordmenn ser mindre på tv, og TV 2 er den største taperen. Nå satser kanalen alle trumfkortene for å få opp tallene.

(Dagbladet): I fjor så nordmenn på tv fem minutter mindre enn året før, viser TNS Gallups rapport over tv-seeing 2011.

Det har fått størst konsekvenser for TV 2s hovedkanal. NRK opplever en mindre tilbakegang, mens TVNorge går noe fram.

Ferske tall utarbeidet av TNS Gallup for Dagbladet viser at TV 2s markedsandeler, som er kanalens andel av nordmenns tv-seeing, har sunket med hele 2,4 prosentpoeng fra 2010 til mai 2012. I årets første måned var markedsandelen helt ned i 16,3 prosent for TV 2.

- Dramatisk - Dette er svært dramatisk for TV 2. Det går rett i bunnlinja med tanke på sponsorer som fyller opp kassa, som er det de lever av, sier pr-ekspert Jarle Aabø i Aabø og co.

I en og samme sesong skal «Jakten på kjærligheten», «Norske talenter», «Skal vi danse» og «Farmen» på lufta. Det bekrefter programdirektør i TV 2, Pil Gundelach Brandstrup, overfor Dagbladet.

I tillegg spilles en ny sesong av reality-suksessen «Hver gang vi møtes» inn, men det er foreløpig uklart når det skal sendes.

Arne-Inge Christoffersen, rådgiver og daglig leder i Marketing Toolbox, er ikke overrasket over at TV 2 nå kliner til med flere seermagneter til høsten.

NORSKE TALENTER:  Til høsten blir det nok en sesng av «Norske talenter», som Alex Rosen, Mia Gundersen og Adil Khan skal lede. Fjorårets finalesending hadde godt over én million seere. Foto: TV 2
NORSKE TALENTER: Til høsten blir det nok en sesng av «Norske talenter», som Alex Rosen, Mia Gundersen og Adil Khan skal lede. Fjorårets finalesending hadde godt over én million seere. Foto: TV 2 Vis mer

- TV 2 vet hva som fungerer og ikke, og underholdning er et segment de kan slåss i. Det er et bevisst valg å sende disse nå, sier Christoffersen, og forklarer at det er viktig å ha høye markedsandeler for å få gode reklameinntekter.

Jarle Aabø tror programmene som TV 2 skal sende har mistet interessen hos publikum.

- Det de gjør er å satse på sikre hester, men dette er konsepter vi har sett gang på gang. Jeg tror ikke de er like sikre lenger, sier Aabø.

- Satser stort Programdirektør Brandstrup understreker overfor Dagbladet at TV 2-kanalene samlet ikke har tapt markedsandeler i perioden januar - juni 2011 til samme periode i 2012, men at de har økt fra 27,6 til 27,9 prosentpoeng ifølge egne tall.

SKAL VI DANSE:  Dansekonkurransen er blitt sendt hele sju ganger til gode seertall på TV2. Til høsten skal igjen norske kjendiser svinge seg på paketten i håp om å vinne den gjeve pokalen, som Atle Pettersen stakk av med i fjor. Finalesendingen ble sett av én million nordmenn. Foto: Jacques Hvistendahl
SKAL VI DANSE: Dansekonkurransen er blitt sendt hele sju ganger til gode seertall på TV2. Til høsten skal igjen norske kjendiser svinge seg på paketten i håp om å vinne den gjeve pokalen, som Atle Pettersen stakk av med i fjor. Finalesendingen ble sett av én million nordmenn. Foto: Jacques Hvistendahl Vis mer

Mot høsten kommer kanalen likevel til å satse stort:

- Til høsten kommer vi med en imponerende bukett av de største og beste underholdningstilbudene til seerne våre. Jeg tror ikke at vi tidligere har sendt så mange store konsepter i én og samme sesong, sier Brandstrup.

- Skal dere konsentrere dere om å løfte hovedkanalen?

FARMEN:  Reality-konseptet «Farmen» har vært en stor suksess på TV2, og fjorårets finale var TV2s femte mest sette program i 2011 med 1 071 000 seere. Da var det Tommy Rodahl som stakk av med seieren. Her sammen med programleder Gaute Grøtta Grav. Foto: Odd Steinar Tøllefsen/TV 2
FARMEN: Reality-konseptet «Farmen» har vært en stor suksess på TV2, og fjorårets finale var TV2s femte mest sette program i 2011 med 1 071 000 seere. Da var det Tommy Rodahl som stakk av med seieren. Her sammen med programleder Gaute Grøtta Grav. Foto: Odd Steinar Tøllefsen/TV 2 Vis mer

- Ja, det er der vi fokuserer satsingen og investeringen vår, sier Brandstrup.

- Det er en skjerpet konkurranse med andre kommersielle kanaler. Nedgangen er sterkt redusert de siste årene, og vi setter inn et ekstra gir til høsten for å helt stoppe nedgangen og snu den til vekst. At vi også kommer med en ny sesong av «Farmen» til seerne våre, er et godt eksempel på at vi satser stort i høst, legger hun til.

- Kritikk - Dere får kritikk for å satse på for sikre hester, som «Skal vi danse»?

- Vi har også mange nye tilbud til seerne våre, og jeg tror at med det flotte castet i den kommende sesongen av «Skal vi danse» kommer seerne, som har fulgt programmet sesong etter sesong, til å være der også denne gangen, sier Brandstrup.

I PRODUKSJON: «Hver gang vi møtes» gikk for første gang på TV2 våren 2012. Nå planlegger kanalen en ny sesong, og opptaket skjer i sommer. Foto: Odd Steinar Tøllefsen/TV 2
I PRODUKSJON: «Hver gang vi møtes» gikk for første gang på TV2 våren 2012. Nå planlegger kanalen en ny sesong, og opptaket skjer i sommer. Foto: Odd Steinar Tøllefsen/TV 2 Vis mer