Disse reklamene vil koste 20 millioner i halvminuttet

Men de vil ikke ha noen betydelig effekt på salget, ifølge professor.

(Dagbladet): I natt braker det løs med USAs største tv-begivenhet - Super Bowl.

Rundt 111 millioner seere benker seg foran skjermen - men ikke bare for å få med seg kampen mellom Baltimore Ravens og San Francisco 49ers.

For det er ikke bare sport det dreier seg om denne søndagen.

Rundt 91 prosent sier nemlig de er like interessert i å se Super Bowl-reklamene, som selve kampen, ifølge en ny spørreundersøkelse foretatt av Nielsen, skriver USA Today.

Rekorddyr reklamepause Det er dermed duket for «super-søndag» også for annonsørene.

Rundt 30 forskjellige annonsører har klargjort rundt 50 ulike reklamer som skal vises i løpet av Super Bowl.

Reklamepausene under sportsbegivenheten regnes som verdens dyreste, og i år må annonsørene bla opp rundt 4 millioner dollar, tilsvarende nærmere 22 millioner norske kroner, for en 30 sekunder lang reklamesnutt, ifølge Forbes.

Aldri før har annonsørene betalt så mye for å få fram sine budskap under arrangementet.

Den rekordhøye prisen har ført til at visse annonsører har trukket seg vekk fra «super-søndagens» reklamepause. Dr. Pepper droppet sine Super Bowl-reklamer for flere år siden, mens General Motors er blant selskapene som rister på hodet og takker nei i år.

Men det er likevel fortsatt mange som åpner lommeboka for å ta del i verdens dyreste reklamepause.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sexy Upton Og da gjelder det å levere.

Årets Super Bowl-reklamer byr på alt fra sexy modeller til raske biler, festglade eldre og babyer i romdrakter, og flere av dem har allerede skapt kontrovers.

Mercedes Benz har fått kritikk for sin reklame, der Kate Upton vasker en bil i slow motion. Mange mener reklamen handler mer om sex enn bil.

I reklamen stiller Upton i kort shorts og topp, og sjarmerer fotballspillere, mer enn hun vasker bilen.

- Denne reklamen får millioner av koner, døtre og søstre til å tro at sex gir deg det du vil ha, sier en talskvinne for Parents Television Council, til Daily Mail.

- Vi har gjort hjemmeleksa vår Den tyske bilprodusenten Volkswagen har også måttet tåle kritikk for sin Super Bowl-reklame, som viser en hvit man som tilsynelatende er så glad for å eie en Volkswagen, at han snakker med jamaikansk aksent mens han prøver å oppmuntre alle rundt ham.

Mange mener bil-reklamen er rasistisk og fornærmende.

- Den sier bare at «svarte mennesker er glade». Det er så rasistisk, kommenterte redaktør i Mediapost, Barbara Lippert.

Imidlertid har Volkswagon forberedt seg godt på kritikken.

Tim Mahoney i Volgswagen of America, uttalte på CNN at selskapet konfronterte 100 jamaikanere før de lagde reklamen.

- Vi har selvfølgelig gjort hjemmeleksa vår, for å være sikre på at vi ikke fornærmer noen, sa han, ifølge Daily Mail.

- Ikke verdt investeringen Men til tross for at annonsørene punger ut store summer for å friste seerne med morsomme, sexy, smarte og underholdende reklamer under Super Bowl, har det ikke nødvendigvis den innvirkningen på salget som de håper på.

Ira Kalb, professor i markedsføring ved Marshall School of Business ved University of Southern California, mener de reklamene som faller best i smak hos seerne, også er minst salgseffektive.

- Som mange andre liker også jeg å se de reklamene som blir stemt fram som seerfavoritter. Problemet med disse reklamene er bare det at de ikke har det som må til for å generere et betydelig økning i salget, til tross for pengene som er investert i dem, skriver han i en artikkel på Business Insider.

- Få, hvis noen av Super Bowl-reklamene, er effektive for salget av det produktet de reklamerer for.
Kalb mener det skyldes at de færreste av reklamene faktisk inneholder unike fordeler, som skal gi kjøperne en god grunn til å kjøpe produktet.

Professoren peker også på at mange av årets Super Bowl-reklamer baserer seg på ideer som seerne har sett mange ganger før.

- De inneholder søte hunder, babyer, kjendiser og sexy supermodeller. Ja, dette skaper oppmerksomhet og underholdning, men får seerne til å huske reklamen, men ikke produktet.

Super Bowl spilles mellom San Francisco 49ers og Baltimore Ravens, og sendes på Viasat 4 fra klokka 22.30 til godt utpå morgenkvisten.