(Dagbladet): 5. september har NRKs nye fredagssatsning «The Hit» premiere.
Programmet, som skal ledes av Marte Stokstad, går ut på at 14 artister og band skal plukke ut den låta de mener har størst hitpotensiale hos 42 utplukkede låtskrivere.

Når de har funnet det de mener er den største hiten, skal de framføre låta live, og gi den ut.

Konseptet er hentet fra Irland, hvor det først ble produsert i 2013. Ifølge bransjenettstedet Kampanje har likevel ikke konseptet vært en braksuksess i hverken Irland eller Nederland, hvor det også har blitt produsert.

«The Hit» får sterk konkurranse fra «Idol» på TV 2.

Programmet går inn som en del av den mye omtalte «Gullrekka» på NRK, og skal sendes i tidsrommet «Beat for beat» vanligvis går.
«Gullrekka» skal fra høsten av bestå av «Norge rundt», «The Hit», «Nytt på nytt» og «Skavlan».
• Se hvem som skal delta i programmet til høyre i artikkelen!