Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Dj Shadow

Jaaa! Men! Neeei!

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

CD: Ja, hva gjør du egentlig etter at debutalbumet ditt har blitt kalt et sjangeroverskridende mesterverk og Gud og Hvermann kopierer dine teknikker? I de ti åra som har gått siden DJ Shadow (Josh Davis) slapp sampleklassikeren «Endtroducing», har han forsøkt å finne opp kruttet på nytt. På godt og vondt. Triphopdødaren «UNKLE» (1998) var et makkverk, psykedeliske «The Private Press» (2002) var helt nydelig. «The Outsider» er et sted midt imellom. På «The Outsider» har Josh gått tilbake til raprøttene sine, og benyttet seg av hjemstedet Bay Areas hyphy -hip hop. Sammen med lokale helter som E-40 og Keak Da Sneak har han laget et lydbilde som er hastig, grimete, basstungt og frekt som fy. Produksjonen er tung, men annerledes, ja faktisk er det hele ufattelig tøft. Ut på dansegulvet nå!Derfor er det uendelig trist at Josh ikke klarer å holde fingrene fra pompøsitetsfatet. Sjelfulle «This Time» er riktignok finfint funky, men på flere av de rolige sporene har han gått i UNKLE-fella. Det er suppete tulletrippop der en Chris Martin-soundalike (Chris James, eller er det Martin?) og en Thom Yorke-soundalike (fra Kasabian) gnåler ut sin post-millenniumsangst. Huff!Dumt, for plata kunne blitt utrolig bra om bare DJ Shadow hadde holdt seg til hyphy.