Djevelsk Hedda

Er det omgivelsene som gjør generaldatteren Hedda Gabler så utålmodig, eller er hun bare født sånn?

Henrik Ibsen: «Hedda Gabler»
Teatret Vårt
Forfriskende stilgrep på Hedda, selv om dramatikken forblir uforløst.

ÅLESUND (Dagbladet): Det er en fornyende og foryngende utgave av Ibsen-klassikeren «Hedda Gabler» Teatret Vårt nå presenterer under Teaterfestivalen i Ålesund. Alt som kunne lukte gammel staffasje og museumsstøv, er holdt på milevid avstand fra Svein Sturla Hungnes' iscenesettelse.

Ane Dahl Torp trer inn på scenen som en edderkoppkvinne i en miks av et futuristisk og asiatisk kostyme, og mens scenograf Birgitte Lies minimalistiske, gjennomsiktige og japanske skyvevegger glir umerkelig mellom menneskene i det tesmanske hjem, spinner edderkoppkvinnen Hedda sine tråder og intriger.

Dette er en «Hedda Gabler» kanskje først og fremst beregnet på yngre publikumsgrupper, med vinkling på det utspekulerte og manipulatoriske spillet Hedda steller i stand fordi omverdenen ikke klarer å fylle hennes krav.

Tydelig

Samtidig er det lagt vekt på å gjøre karakterene tydelige og enkle å gripe. Anders Mordals Jørgen Tesman gjøres så ufrivillig komisk og er en så utvetydig sosial klossmajor at man fra første stund skjønner at Hedda egentlig ikke ser særlig mye spennende i sin nye mann.

Tiril Pharo (Thea Elvsted) er så aldeles forelsket i mystiske Eilert Løvborg (Erik Ulfsby) og ustanselig opptatt av sitt store hår at man straks skjønner hvorfor hun irriterer, og assessor Brack så entydig utspekulert i Randolf Walderhaugs skikkelse at man også raskt får plassert ham.

Fascinerer

NYE ØYNE: En «Hedda Gabler» i ung og minimalistisk innpakning på Teatret Vårt. Bildet viser Ane Dahl Torp som hunndjevelen Hedda.Foto: BJØRN BRUNVOLL
NYE ØYNE: En «Hedda Gabler» i ung og minimalistisk innpakning på Teatret Vårt. Bildet viser Ane Dahl Torp som hunndjevelen Hedda.Foto: BJØRN BRUNVOLL Vis mer

De psykologiske dybdeboringene i karakterene og i relasjonene mellom dem, stykkets tyngre og dramatiske dimensjoner, er utelatt i Svein Sturla Hungnes' regi. Det gjør oppsetningen til en Hedda light, men var muligens et nødvendig valg med så mange unge og ferske skuespillere.

Men til tross for ennå ikke ferdigutviklet klassisk format, fascinerer Ane Dahl Torps Hedda. Hun er en rasekatt i en verden av bakgårdskatter, uutgrunnelig og en vakker djevel i designerklær. Hun er postmoderne og av i dag i sin kjedsomhet, rastløshet og indre uro. Og i noen tette dialoger med Erik Ulfsbys Eilert Løvborg, avdekker begge de to unge skuespillerne talent og tilstedeværelse på scenen.

NYE ØYNE: En «Hedda Gabler» i ung og minimalistisk innpakning på Teatret Vårt. Bildet viser Ane Dahl Torp som hunndjevelen Hedda.Foto: BJØRN BRUNVOLL