Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Djevelsk i Madrid

Svært god roman om makt og religion.

BOK: Historien om den forbløffede kongen, av den spanske forfatteren og kritikeren Gonzalo Torrente Ballester (1910- 1999), er en subtil og humoristisk historisk roman, lagt til Spania på begynnelsen av 1600-tallet: «det eneste landet i verden som forsvarer Guds og Hans hellige kirkes ære.»

Handlingen skyter fart da noen illevarslende tegn, slanger og svovelrøyk, skaper uro, samme morgen som den unge kongen våkner i senga til en prostituert. Henrykket av hennes skjønnhet skal kongen allerede samme dag be om også å se dronningen naken. Kongens syndige ønske kommer hele folket for øre, og trekkes inn for inkvisisjonens domstol.

Guds straff

En konges synder vil, som i Shakespeares historiestykker, føre Guds straff ned over folk og rike. Arrestordrer, forfølgelse, spionasje og mord er bare noen av de midlene som tas i bruk for å forhindre kongen fra utuktig beskuelse. De mest nidkjære teologene planlegger også en autodafé - der jøder, muslimer og kjettere skal brennes levende. Mot det dogmatiske presteskapet står bl.a. en jesuitt og en greve, som opptrer som koblere for det unge og elskovstørste kongeparet.

Selv om romanen utspiller seg mot et bloddampende bakteppe, har intrigen preg av satire og forkledningskomedie. Noen av de fineste scenene er likevel samtalene i celler og enerom som tester tidas religiøse tro og intelligens.

Pustehull

Gonzalo Torrente Ballesters ironi blir bare bedre og mer underfundig når vi lærer at de kreftene i tida som representerer overbærenhet og fornuft, står i ledtog med djevelen. Djevelen er «skapelsens nest mest intelligente vesen», og nå befinner han seg i Madrid, i skikkelse av en liderlig greve og en «liberal-teologisk» jesuitt.

Romanen ender også som en «djevelsk» forsoningskomedie, da det viser seg at kongens synder har sammenfalt i tid med den spanske armadaens seier. Stikk i strid med profetiene om at han ville pådra seg Herrens vrede, og trolig med ytterligere «moralsk oppløsning» og «kjetteri» som følge.

Med sin forstilte naivitet taler romanen mest mellom linjene. Den er ikke bare en fryd å lese, men skriver seg også smilende inn i tradisjonen fra de store spanske kongemalerne (Velázquez og Goya), i tillegg til å bringe tanken til Bulgakovs «Mesteren og Margarita» (i kraft av sin sympatiske djevelskikkelse). I dag kan romanen også leses som et fornuftens og humorens pustehull mot nygamle korsfarere.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media