Djevelsk teater

NEW YORK (Dagbladet): Calista Flockhart har vendt tilbake til teaterscenen hun forlot til fordel for den selvopptatte TV-figuren Ally McBeal. I juli måned byr hun på djevelsk godt teater på det lille Douglas Fairbanks Theatre på New Yorks 42. gate.

  • «Bash: Latter-Day Plays», en treakter av Neil LaBute, handler ikke om pene juristmiljøer og eksistensielle klisjeer. Den handler om alminnelige mennesker som viser seg å være ganske så ualminnelige. Og LaBute vet noe om menneskets grusomhet, fortvilelse og blindhet. Han har evnen til å snu hygge til uhygge når man minst venter det. Og han har tre skuespillere til å framføre monologene «Medea Redux», «Iphigenia in Orem» og «A Gaggle of Saints» som ryster inntil margen.
  • Calista Flockhart åpner med «Medea Redux». Hun sitter liten og vever ved et bord og snakker til en båndopptaker. Usminket og med fett, flatt hår bretter hun ut historien til en forsømt 13-åring fra fattige kår. Hun er blitt forført av læreren, han forlater henne når hun blir gravid og vi forstår etter hvert at beretningen hennes er et politiavhør. Hun har mange år etter oppsøkt mannen sammen med deres felles sønn, Billy. Følgene er fatale. Det er gresk tragedie og amerikansk hverdag.
  • Flockhart bretter ut historien via ansiktet, øynene og med små armbevegelser. Det er hypnotiserende hjerteskjærende. Det er en prestasjon som alle teaterkritikerne har rost opp i skyene etter premieren for en uke siden, og opplevelsen bekrefter at levende og godt teater river teppet under alt som TV pøser inn i de tusen hjem. Ikke minst TV-serier hvor menneskene har så få dimensjoner at de ikke blir særlig menneskelige.

Kanskje er det også derfor Calista Flockharts Ally McBeal har gitt henne en kjendisstatus hvor det eneste man snakker om er hvor mange ribbein som er synlig. Det er fasaden som teller.

  • På teaterscenen får Flockhart vise at hun kommer under huden på sin rollefigur. At hun verken er Ally eller Calista, men et menneske i den ytterste nød. Det er ikke en mager kjendis vi ser, men en kraftfull skuespiller med evnen til å hogge tak i oss og holde oss fast i sin uhyggelige beretning.

Eller som Calista Flockhart selv har sagt til en av New Yorks tabloider: «Jeg forstår at noen forlater teateret midtveis. Det er ikke en behagelig teateropplevelse, men det treffer følelser som angår oss.»