Djevelutdrivelse på Nationaltheatret

Nytt stykke utforsker frykt. Se video!

(Dagbladet.no): - Disse menneskene har låst seg inne i ett perspektiv på livet, og det er livsfarlig. De normaliserer en unaturlig setting. Det er ganske sykt, sier Gard Eidsvold.

Han har akkurat vist pressen et utdrag fra det blodferske stykket «Eksorsistene», som får urpremiere på Nationaltheatret 15. februar.

Hans Petter Blad, kjent for blant annet «Gymnaslærer Pedersen», har skrevet manus, og Eidsvold har regien.

Nå forsøker de å forklare hva som gjør scenen så uhyggelig.

Inspirert av kultfilmen

Settingen er en sparsommelig møblert leilighet: Et engstelig foreldrepar, en mystisk prest, og en lukket dør inn til et rom som det kommer rare lyder fra.

- Gjør hun det bra på skolen, spør presten, etter å å ha vært inne inne i rommet en stund.

- Joda, hun er blant de beste. Skjønt, nå kommer hun kanskje til å bli hengende etter, svarer faren.

Se hele scenen i videoen ovenfor.

De som har sett filmen «Eksorsisten», vil kanskje kjenne igjen stemningen. Eidsvold og Blad var inspirert av kultklassikeren fra 1973 da de fikk ideen til stykket for seks år siden.

- Men vi har endt opp med et dramatisk verk som står på egne bein, mener Eidsvold.

Ikke datteren, men foreldrene

De har ikke hatt filmverdenens mange spesialeffekter å spille på, men det har heller ikke vært poenget. Stykket hopper bukk over slim og gørr, og fokuserer istedet på mer indre demoner.

- For oss har siktemålet vært å si noe om frykt, og dessuten hva det vil si å være foreldre, sier Hans Petter Blad.

Når alt kommer til alt, er det kanskje ikke datteren det er noe galt med, men foreldrene.

- Du kan ikke eie et annet menneske, det er kjærlighetens prinsipp. Men foreldrene tviholder på det barnet hun en gang var, forklarer Eidsvold.

- Hvordan håper dere at stykket blir mottatt?

- Jeg håper at publikum legger fra seg filmen i løpet av det første minuttet og sier ja til et unikt univers, en dans med ord og bevegelser der grunntemaet er frykt, sier han.

Ny dramatikk

«Eksorsistene» settes opp som et samarbeid mellom Nationaltheatret og Oslo Moderne Teater, en teatergruppe for samtidsdramatikk som Eidsvold var med på å stifte i 1997.

De har fire tidligere urpremierer bak seg, deriblant Hans Petter Blads «Roe Head», som ble satt opp på Torshovteatret i 2004. Det var mens de var igang med et forprosjekt for «Roe Head», at Blad og Eidsvold fikk ideen til «Eksorsistene».

De har brukt seks år på å utvikle ideen, og ti uker på å øve inn stykket. Det er krevende å lage ny dramatikk, synes Eidsvold. Men skuespillerne er glade for muligheten.

- Det er spennende å få være med på å lage noe for første gang. Det føles som om man får gjøre det veldig til sitt eget, sier Cathrine Borchenhagen, som spiller den nysgjerrige naboen.

Hun presiserer:

- Vi skriver «Halleluja», uten å prøve oss som Jeff Buckley-kopier.

TEATER OM FRYKT: Gard Eidsvold (t.v., regi) og Hans Petter Blad (manus) har snart urpremiere på et splitter nytt stykke i malersalen på Nationaltheatret.
ENGSTELIGE: Foreldreparet Agnes (Ine Jansen) og Lukas (Espen Reboli Bjerke) settes på prøve.
SLITEN: Det går hardt utover presten David (Håkon Ramstad) i "Eksorsistene".