SKANDALEOPPSLAG: Det var oppslag i lørdagens DN som inneholdt plagiat og fusk. Foto: Merete Skogrand.
SKANDALEOPPSLAG: Det var oppslag i lørdagens DN som inneholdt plagiat og fusk. Foto: Merete Skogrand.Vis mer

DN har funnet 4 nye tilfeller av Butenschøn-plagiat

Trekker seg som nestleder i SKUP. Fire nye tilfeller av plagiat i Dagens Næringsliv avdekket av DN selv.

(Dagbladet): Daniel Butenschøn har informert SKUPs styre og sekretariat at han trekker seg fra vervet som nestleder i SKUP med øyeblikkelig virkning, det melder SKUP selv.

- Det jeg har gjort er helt uforenlig med norsk journalistikk og SKUPs idealer. Følgelig trekker jeg meg fra vervet i SKUP, sier Butenschøn. 

Fire nye tilfeller avdekket Tirsdag skrev Dagens Næringsliv at avisa har funnet fire nye tilfeller av plagiat fra Butenschøn.

- Jeg frykter at vi dessverre vil finne mer etter hvert som vi får jobbet oss gjennom dette, sier sjefredaktør og administrerende direktør Amund Djuve til egen avis.

Tilsammen er det nå avdekket ni tilfellet av plagiat fra den samme journalisten, de fleste av dem har stått på trykk i Dagens Næringsliv.

- Belastning for SKUPs renome Butenschøn innrømmet mandag å ha plagiert amerikanske The New Yorker og fabrikkert kilder i en åttesider lang sak i lørdagens Dagens Næringsliv.

Han har vært styremedlem i SKUP siden 2013 og nestleder siden 2014. Han får ros for sin innsats i SKUP-styret, samtidig som styreleder i SKUP innrømmer at han er skuffet over de siste dagenes oppslag. 

- Daniel har gjort en veldig god innsats i SKUP-styret. Han har bidratt sterkt til den høye kvaliteten på de tre siste SKUP-konferansene. Engasjementet for SKUP er basert på tillit og det som er avdekket de siste dagene er både overraskende og skuffende. Dette har vært en belastning for SKUPs renome. Det står respekt av at Daniel velger å trekke seg, sier styreleder Jan Gunnar Furuly.

Norske medier ble varsla DNs plagiat etter Twitter-meldinger fra Øistein Refseth.

DN beklaget
Sjefredaktør Amund Djuve beklaget mandag på det sterkeste at saken kom på trykk i avisa hans.

Beklagelsen ble senere skjerpet ytterligere etter det ble klart at Butenschøn flere ganger har plagiert andre i DNs artikler uten at avisa har oppdaget det. 

- En slik framgangsmåte er selvsagt i strid med våre retningslinjer, og vi beklager sterkt det inntrufne. Den opprinnelige artikkelen er fjernet fra nett, skrev Djuve på egne nettsider. 

Generalsekretær i Norsk Presseforbund Kjersti Løken Stavrum sa mandag at saken skade troverdigheten til Dagens Næringsliv. 


- Dette er svært alvorlig. Slikt gjør man bare ikke. Og husk at dette er ikke bare kopiering og plagiering, men også fabrikkering. Det er minst like ille! Det er å lure leseren, sier hun og sikter til flere oppdiktede kilder som brukes i DNs sak.