UNNSYLDER:  Redaktør i Dagens Næringsliv, Amund Djuve, unnskylder i kveld alle tilfellene av plagiat i avisa.
UNNSYLDER: Redaktør i Dagens Næringsliv, Amund Djuve, unnskylder i kveld alle tilfellene av plagiat i avisa.Vis mer

DN har funnet 40 tilfeller av plagiat - journalisten har også plagiert seg selv

Sjefredaktøren beklager over to sider i avisa.

(Dagbladet): Plagiatskandalen hos Dagens Næringsliv ruller videre. I sommer ble det kjent at en av avisas mest kjente journalister, Daniel Butenschøn, hadde skrevet av en lengre artikkel fra det amerikanske magasinet The New Yorker.

Deretter viste det seg at journalisten hadde stått for juks og avskrivinger i en rekke ulike artikler.

I dag forteller Dagens Næringsliv at de totalt har funnet 40 tilfeller av plagiat signert samme journalist.

- Dagens Næringsliv setter en lite misunnelses­verdig rekord når vi i dag publiserer rettelser og presiseringer i til sammen 40 artikler som har stått på trykk i løpet av de siste åtte åra, skriver sjefredaktør Amund Djuve over to sider i fredagens avis.

Deretter lister sjefredaktøren opp flere av tilfellene i en lang liste.

Plagierte seg selv Ekstra oppsiktsvekkende er at journalisten også har plagiert seg selv.

I artikkelen «Romprat» publisert i DN Magasinet 18.04.2015 skal journalisten i følge lista ha skrevet av en artikkel han selv har forfattet. 

«Den 24. desember 2013 stod artikkelen på trykk i fagbladet Arkitektnytt. Den 18. april 2015 stod en bearbeidet versjon på trykk i DN Magasinet», skriver Djuve.

Har sjekket alt materiale Amund Djuve skriver i sin kommentar at han ba om en gransking av alle artikler skrevet av Butenshøn etter at de første avsløringene kom.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- For Dagens Næringsliv er dette en alvorlig sak. Vi er avhengige av at leserne kan ha tillit til at det vi trykker er korrekt. Det er uakseptabelt å ta gamle sitater gitt til andre medier eller benytte scener som andre har opplevd, sette disse i en ny kontekst og så presentere dem som vårt eget stoff, skriver han.

Han skriver at avisa har gått gjennom 158 artikler skrevet av Butenschøn.

- Sakene er blitt sjekket mot norske eller internasjonale medier for å avdekke mulig plagiat. Over 100 personer er kontaktet. Vi har gått gjennom epostkorrespondanse og annet kildemateriale som er blitt gjort tilgjengelig for oss. Under­søkelsen har vært ledet av redaktør Gry Egenes, skriver Djuve.

Butenshøn skal selv også ha hjulpet til i arbeidet.

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram