MER BRÅK: Bisbuzz.no, Dagens Næringsliv sitt virale nettsted, anklages for kopiering. Skjermdump av Bisbuzz.no
MER BRÅK: Bisbuzz.no, Dagens Næringsliv sitt virale nettsted, anklages for kopiering. Skjermdump av Bisbuzz.noVis mer

DN legger ned sitt virale nettsted etter omfattende kopiering

Medieselskap har avdekket avskrift på Bisbuzz.no.

(Dagbladet): Litt over klokka halv tre i ettermiddag annonserte Dagens Næringsliv at de legger ned sitt virale nettsted, Bisbuzz.no, bare ni måneder etter at sida ble lansert.

Sjefsredaktør Amund Djuve begrunner nedleggelsen med at det er «hensiktsmessig å prioritere ressursene på DNs normale journalistikk og på andre satsinger».

Samtidig skriver Journalisten.no at Bisbuzz bedriver omfattende kopiering fra andre nettsider.

- Kynisk

Medialounge, et selskap som jobber med lisensiert redaksjonelt innhold, har studert nettstedet daglig i over en måned, og har funnet en rekke eksempler på avskrift. Blant annet fra Business Insider, skriver Journalisten.

Jorunn Flydal, en av gründerne bak Medialounge, forteller til nettstedet at DN hadde muligheten til å betale for det aktuelle innholdet.

- Vi har vært i dialog med Dagens Næringsliv om en lisensavtale. I stedet klipper de mye og kynisk og på den måten forpurrer forretningsmodellen til blant andre Inc.com, sier hun.

Til Dagbladet utdyper Flydal:

- Det er synd hvis plagiering er årsaken til at DN nå legger ned nettstedet. De kunne ha fortsatt satsingen med godt innhold uten å plagiere andre publisisters innhold. Omdømmemessig er jo ikke dette bra for DN, spesielt ikke i lys av alt som har skjedde tidligere i uka.

- Hva var bakgrunnen for å studere Bisbuzz sitt innhold i utgangspunktet?

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det er flere årsaker til det. Vi har blant annet avtaler med 1500 internasjonale publisister for republisering av deres innhold mot betaling, og var interessert i å sjekke om deres innhold blir plagiert i Norge.

- Derfor satte vi i gang et forprosjekt i mai, hvor vi har studert og analysert flere norske medier, sier hun.

Flere tilfeller

Avdekkinga fra Medialounge kommer bare tre dager etter at Dagens Næringsliv innrømmet plagiat, sitatfusk og fabrikkerte kilder i flere reportasjer som har stått på trykk.

Dagbladet har foreløpig ikke lyktes i å få en kommentar fra Dagens Næringsliv.

Det er ikke første gang det avsløres klipp og lim-journalistikk på et viralt nettsted i Norge. I september i fjor ble avisa Nordlys' utgave, Buzzit, anklaget for å ha kopiert andre redaksjoners saker.

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram