DN legger ned sitt virale nettsted etter omfattende kopiering

Medieselskap har avdekket avskrift på Bisbuzz.no.

MER BRÅK: Bisbuzz.no, Dagens Næringsliv sitt virale nettsted, anklages for kopiering. Skjermdump av Bisbuzz.no
MER BRÅK: Bisbuzz.no, Dagens Næringsliv sitt virale nettsted, anklages for kopiering. Skjermdump av Bisbuzz.no Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): Litt over klokka halv tre i ettermiddag annonserte Dagens Næringsliv at de legger ned sitt virale nettsted, Bisbuzz.no, bare ni måneder etter at sida ble lansert.

Sjefsredaktør Amund Djuve begrunner nedleggelsen med at det er «hensiktsmessig å prioritere ressursene på DNs normale journalistikk og på andre satsinger».

Samtidig skriver Journalisten.no at Bisbuzz bedriver omfattende kopiering fra andre nettsider.

- Kynisk

Medialounge, et selskap som jobber med lisensiert redaksjonelt innhold, har studert nettstedet daglig i over en måned, og har funnet en rekke eksempler på avskrift. Blant annet fra Business Insider, skriver Journalisten.

Jorunn Flydal, en av gründerne bak Medialounge, forteller til nettstedet at DN hadde muligheten til å betale for det aktuelle innholdet.

- Vi har vært i dialog med Dagens Næringsliv om en lisensavtale. I stedet klipper de mye og kynisk og på den måten forpurrer forretningsmodellen til blant andre Inc.com, sier hun.

Til Dagbladet utdyper Flydal:

- Det er synd hvis plagiering er årsaken til at DN nå legger ned nettstedet. De kunne ha fortsatt satsingen med godt innhold uten å plagiere andre publisisters innhold. Omdømmemessig er jo ikke dette bra for DN, spesielt ikke i lys av alt som har skjedde tidligere i uka.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.