Do not belive the hype

Nå må alt ha sjel og historie - for at vi skal kjøpe det.

NÅ OM DAGEN handler alt om historier.

Har du en god historie, får du oppmerksomhet.

Har du det ikke, blir du fort oversett.

SOLO HAR skjønt det.

For et par uker siden ble tidenes pr-stunt omtalt her i avisa. Etter å ha sett en gammel Solo-skjorte på et bilde av Röyksopp, trykte selskapet opp 1000 nye t-skjorter med den samme gamle designen.

Men de visste at t-skjortene måtte tilføres historie. Så de leverte dem til Fretex.

I løpet av timer var de utsolgt.

Til unge sjeler på jakt etter noe autentisk, noe utenom det vanlige og masseproduserte.

BERNHARD & BIANCA har skjønt det.

På mandag hadde Stereo invitert et nytt og ukjent band til å spille i sendingen deres. De het Bernhard & Bianca, og entret scenen i spraglete klær. De sa at de bare hadde øvd to ganger. De hadde faktisk øvd såpass lite at programlederen måtte holde opp en tavle med sangteksten på.

Slikt er visst fryktelig sjarmerende.

Så satte de igang og spilte sin skranglete musikk. På NRK. I beste sendetid.

At det var sjokkerende dårlig, har visst ingen relevans i denne sammenhengen.

Det som er viktig er derimot at Bernhard & Bianca egentlig heter Robert Jønnum og Guro Strande. At de giftet seg for ett år siden, og at de da ga hverandre et år på å lage en plate - i bryllupsgave til seg selv. Flyttet ut på en øy og klimpret på gitarer. Garantert mye nynning og kreativitet under frokosten.

Det er en historie som selger. En historie som på en måte skal få oss til å lukke ørene. Slik at når den skeive, naive musikken strømmer ut av høyttalerne, kommer det fram bilder på netthinnen av romantikk og hjemlig lykke.

JEG HAR skjønt det.

Jeg er også en sucker for historier. Jeg har ei skål i bokhylla, fylt med stein. De ser ut som stein du kan finne hvor som helst, men jeg vet at de kommer fra ei strand i Syd-Italia. Jeg har tilbrakt timer med intens leiting på et loft etter en genser som mamma brukte da hun var på min alder. Jeg vil at ting skal ha sjel.

Men samtidig vil jeg ikke bli lurt.

Jeg vil ikke at den sjelen jeg er på jakt etter, skal være en del av en stor lanseringsstrategi. At jeg skal lures til å tro at noe er bra, bare fordi det kommer med en fin innpakning.

HAR DU skjønt det?

Artikkelforfatteren er journalist i Dagbladet FREDAG.

<B>TIL SALGS:</B> «Jag rear ut min själ. Alt skal bort» synger Bob Hund. For nå må alt ha sjel og historie - for at vi skal kjøpe det.