ORNAMENTALT:
&nbsp;<span style="background-color: initial;">Kai Fjells maleri «Det&nbsp;</span><span style="background-color: initial;">gode seirer» fra 1943&nbsp;</span><span style="background-color: initial;">viser mange av kunstnerens&nbsp;</span><span style="background-color: initial;">kjennetegn:&nbsp;</span><span style="background-color: initial;">malerisk overflod og&nbsp;</span><span style="background-color: initial;">detaljrikdom, kombinert&nbsp;</span><span style="background-color: initial;">med uutgrunnelige&nbsp;</span><span style="background-color: initial;">kvinneskikkelser&nbsp;</span><span style="background-color: initial;">og mor og barn-motivet.&nbsp;</span><span style="background-color: initial;">Maleriet er i&nbsp;</span><span style="background-color: initial;">privat eie, og et av&nbsp;</span><span style="background-color: initial;">mange høydepunkter&nbsp;</span><span style="background-color: initial;">på Kunsthall Oslo.&nbsp;</span><span style="background-color: initial;">Foto: Thomas&nbsp;</span><div>Widerberg /<span style="background-color: initial;">Blaafarveværket</span></div>
ORNAMENTALT:  Kai Fjells maleri «Det gode seirer» fra 1943 viser mange av kunstnerens kjennetegn: malerisk overflod og detaljrikdom, kombinert med uutgrunnelige kvinneskikkelser og mor og barn-motivet. Maleriet er i privat eie, og et av mange høydepunkter på Kunsthall Oslo. Foto: Thomas 
Widerberg /Blaafarveværket
Vis mer

Dobbel dose kunsthall

Etter en omflakkende tilværelse i Barcode, kan Kunsthall Oslo se fram mot 2019 i to visningsrom og med to utstillingsprogrammer. Kai Fjell og Elisabeth Haarr er første par ut.

Det var overraskende for mange da Kunsthall Oslo annonserte utstilling med maleren Kai Fjell denne høsten. Overraskende fordi Kunsthallen i løpet av de seks åra den har eksistert, klemt inne mellom blokkene i Barcode-rekka i Bjørvika, har gjort seg kjent for et politisk radikalt program, med en spesiell oppmerksomhet mot eksperimentell samtidskunst og kritiske blikk på byutviklingen øst i Oslo.

Kunsthallen har riktignok også vist billedkunst av en mer konvensjonell og klassisk type, som presentasjonen av Hannah Ryggens tepper i 2011, et av prosjektene i nyere tid som bidro til å gi Ryggen den voldsomme oppmerksomheten hun har fått på 2010-tallet. Likevel oppleves Fjells dekorative og fortellende malerier fra 1940-åra i første omgang som en anakronisme, om enn en riktig lekker en, i den midlertidige, moderne salen kunsthallen disponerer for denne og lignende utstillinger de neste fire åra.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.
  • Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris, og løper til du sier opp.
  • Ordinære priser: Uke kr 45,- Måned kr 79,- Kvartal kr 199,- År kr 729,-

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn