Dobbel dose «Pokémon»

BERGEN (Dagbladet): Forbrukerombudet vil granske om TV2s «Pokémon»-sendinger bryter reklameforbudet mot barn. TV2 svarer med å doble dosen med «Pokémon» i sommer.

I dag sendes den meget populære barne-tv-tegneserien 20 minutter hver lørdagsmorgen.

Men i sommer skal «Pokémon» også sendes hver søndagsmorgen.

Penger til TV2

Serien har i vinter hatt opptil 170000 seere i alderen 3- 12 år hver gang, og forhandlerne av «Pokémon»-produkter jubler over salgseksplosjon.

Det gir også penger i kassa til TV2. Tv-kanalen har nemlig en prosentvis andel av salgsomsetningen i Norge.

Det er blant annet dette som har fått Forbrukerombudet til å se nærmere på saken.

- Jeg vil ikke si noe om hvor mye vi tjener på salg av Pokémon-artikler. Men det er forsvinnende lite, selv om artikkelsalget er formidabelt, sier informasjonsdirektør Rune Indrøy til Dagbladet.

TV2s juridiske leder Jan Holland forbereder i disse dager svarbrevet til Forbrukerombudet, og Indrøy vil foreløpig ikke kommentere innholdet i TV2s svar.

Sommersendinger

At de er uenige i at kanalen driver kobling og reklamesending rettet mot barn, er imidlertid hevet over enhver tvil.

Men det er ikke bare «Pokémon» som skal fylle TV2s barne-tv-sendinger i sommer.

Kanalen skal ha barne-tv sju dager i uka fra mandag 19. juni, men har ingen planer om å ta opp konkurransen med NRK om å sende barne-tv på kveldstid.

- Det blir for dyrt fordi vi i så fall ville tape store reklameinntekter, sier TV2s barne-tv-sjef Beathe Daae til Dagbladet.

odd.roar.lange@dagbladet.no

#

FOSSER FRAM: Foreldre som irriterer seg over Pokémon-hysteriet får en tøff sommer. I neste uke dobler TV2 antall «Pokémon»-sendinger i helgene.