Dobbeltmoralske monumenter

UTSTILLING: 5. mars åpner Lene Bergs utstilling Stalin by Picasso i Folketeaterbyggningen, uten planlagte fasadesegl med Picasso og Stalin, da eiendomsselskapet Youngstorget Eiendom fikk instruks fra Aps partisekretær Martin Kolberg om at dette ikke var forenlig med byggets profil som Aps flaggskip.

I et debattinnlegg i Dagbladet 7. februar kritiserer kunsthistoriker Paul Grøtvedt prosjektet til Berg, og karakteriser protester fra kunstnere og kulturarbeidere som stormannsgalskap. Kort oppsummert anklager Grøtvedt hele kulturfeltet for å beskytte seg selv med en umandig retrett til kunstverkets autonomi, når det selv reiser politiske spørsmål uten å besitte yrkespolitikkens legitimitet. Både Berg og samtidskunstfeltet opptrer ifølge ham med et sett doble standarder, ett som kvalifiserer kunstens overskridelse, og ett som diskvalifiserer andres inngripen i kunsten.

Dette er svært langt unna Bergs prosjekt, selv om det kanskje er riktig når det gjelder den journalistiske framstillingen av saken. Naturlig nok ble det fokusert på spørsmål om ytringsfrihet og sensur, ettersom en ekstern tredjeparts mening satte en uventet stopper for prosjektet. Men for å ta Grøtvedts indignasjon på alvor, er det kunstens status dette prosjektet omhandler.

Bergs prosjekt går inn i en historie som er eldre og mer motsetningsfylt en hans egen framstilling av kunst og politikk. Det dreier seg om monumenter der folkets vilje helst skal utrykkes gjennom maktens symboler. Kunstnere har langt ifra vært passive og tilbaketrukne aktører i denne historien, men deltatt både som lakeier, revolusjonære og misforståtte brubyggere.

Monumenter over gamle regimer forvandles til symboler på den nye tiden. Og det er nettopp her Berg har klart å skape et nytt og uventet paradoks gjennom referanser til kunst og ideologi. Selv i vår tid spiller tunge monumenter en skjebnesvanger rolle for samfunnets maktbastioner, så viktige at de risikerer å kollapse i folkets bevissthet om en kunstnerisk ytring manifester seg på dets overflate en eneste dag.