TIL TOPPS: A-ha går ned med flagget til topps. Nå er det bare et par måneder igjen før bandet er histore. På Gramo-statestikken for 2009, som viser radiospilling, troner  Paul Waaktaar-Savoy (t.v.), Morten Harket og Magne Furholmen. Foto: Keith Hammett
TIL TOPPS: A-ha går ned med flagget til topps. Nå er det bare et par måneder igjen før bandet er histore. På Gramo-statestikken for 2009, som viser radiospilling, troner Paul Waaktaar-Savoy (t.v.), Morten Harket og Magne Furholmen. Foto: Keith HammettVis mer

Dobbeltseier til a-ha

A-ha er Norges mest radiospilte band - og «Foot Of The Mountain» mest spilte låt.

||| Gramo-statistikken viser at A-ha ble spilt hele 383 timer i norsk radio i 2009.

«Foot Of The Mountain» ble også den mest spilte låta.

For første gang Vederlagsbyrået Gramo, som registrerer kringkasting av all musikk og fordeler penger til artister, har i fire år ført omfattende statistikk.

Aldri tidligere har det ligget en norsk artist på radiotoppen.

16 dager nonstop 383 timer, 5 minutter og 26 sekunder er den A-has totale radiospilling for 2009.

Det vi si om lag 16 dager med sammenhengende A-ha-låter i norske radiokanaler.

- I et meget spesielt år for A-ha, der vi både feire en 25 års karriere i internasjonal musikkbransje og samtidig avslutter vårt samarbeid, er vi både glade og takknemlige for å se at A-ha er den mest spilte av alle fjorårets artister, sier Magne Furuholmen.

A-ha og Donkyboy Oversikten viser også at monsterhiten «Foot Of The Mountain» er den låta som mest spilt: 122 timer, 32 minutter og 39 sekunder.

- Spesielt hyggelig er det at vi kan avslutte vår karriere på singlelistene med en så stor hit som «Foot Of The Mountain», sier Magne Furuholmen i en kommentar til Gramo.

På en god 2. plass finner vi Donkeyboy med ambitions, som ble spilt hele 122 timer og 2 minutter, bare en halv time mindre enn «Foot Of The Mountain».

74, 5 millioner kroner Gramo forvalter mye penger. I 2009 utbetalte vederlagsbyrået vel 30,3 millioner kroner til artister og band. Om lag like my går til plateselskapene.

Det er NRK, Radio Norge og P4 som står for de største innbetalingene. Disse tre står alene for 74, 5 millioner kroner. Så kommer nærradioene i tillegg.

Den samlede radiospillingen for 2009 utgjør åtte år med sammenhengende musikk i norsk radio.