Død og fordervelse gir publikumsrekord

Og suksessen vil fortsette for Nationaltheatret inn i 2016.

Denne uka presenterte teatersjef Hanne Tømte programmet for våren 2016 på Nationaltheatret - et ambisiøst program med mye elendighet, men også skjemt og humor oppi all alvoret.

Rekordår for National - Vi starter nyåret med «Fortrolige samtaler» i regi av Liv Ullmann, og billettsalget er går veldig godt, sier Hanne Tømta. Ingmar Bergman-stykket viser en historie om utroskap og troskap, kjærlighet og frihet, i samarbeid med Riksteatret.

Selv om Nationaltheatret står foran store utfordringer i forhold til galopperende pensjonsutgifter og skrikende behov for oppgradering av bygningsmassen, kan Tømta likevel glede seg.

- 2015 ligger at til å bli et år med publikumsrekord. Vi har hele år hatt svært gode tall, men jeg kan ikke ennå fortelle hvor mye vi har spilt inn. Det blir ikke klart før neste år, sier Tømta.

Levende og døde «Klassen vår» er et tydelig eksempel på at et stykke med et moderat potensial, blir en publikumssuksess. Stykket handler om hat, forfølgelse og den sanne historien da over 1000 jøder blir stengt inne i en låve i Polen under annen verdenskrig, før den blir påtent. Vi følger stykkets levende og døde fra 1930 tallet og fram mot i dag.

- Ved premieren i september hadde vi et billettsalg på 30 prosent, men nå spiller vi for utsolgte hus, sier Tømta.

Stykket fortsetter neste år. Det er blitt løftet fram av glitrende anmeldelser, men også av en skremmende virkelighet vi ser rundt oss. Parallellene til dagens flyktningstrøm og brennende asylmottak i Norge og Europa er slående.

Skoleklasser - Stykket handler om hva slags verden vi vil ha og stykket sender en viktig melding, ikke minst til ungdommen, om at vi aldri må glemme. Vi har et samarbeid med den kulturelle skolesekken, og har besøk av skoleklasser, sier Tømta.

Men Nationaltheatret har også en rekke andre stykker som får folk til å fylle opp huset:

- «Tre søstre» av Anton Tsjekhov og Jon Fosses monolog «Morgen og kveld» med Anne Marit Jacobsen går for utsolgte hus. «Dyrene i Hakkebakkeskogen», «Helikopter» og ikke minst «Peer Gynt», som har gått i halvannet år, er solide suksesser, sier Tømta.

Uten filter Ser man på innholdet, er det mye alvor, elendighet og grusomhet som preger menyen på Nationaltheatret - selv om det er pakket inn i satire og humor.

- Komedie er en måte å pakke inn alvoret på, sier Tømta.

Regissør Anders T. Andersen er en fyr uten filter, og han er kjent for sine refleksjoner over samfunnet i oppsetninger som «Verdifulle menn» og «Stafylokokktrilogien» i samarbeid med Christopher Nielsen.

Rått og brutalt - Det jeg driver med må være relevant, uansett om det er tragisk eller humoristisk.

- Teater må si noe om oss, om menneskene og det samfunnet  vi lever. Teater er både dannelse- og holdningsskapende, sier Andersen, som til våren setter søkelys på ekstremisme kristenfundamentalisme i «Martyrer» -  med Lena Kristin Ellingsen i hovedrollen.

Et annet rådd stykke, er det brutale «Motortown». Det handler om soldaten Danny som vender hjem fra Irak, og her møter vi Bjørn Floberg i sin regidebut.

Brutalt og blodig blir det også når Kåre Conradi inntar scenen neste år som tyrannen Richard III, som dreper menn, kvinner og barn for fote.

TEATERSUKSESS: 2015 ligger an til å bli et rekordår for oss, sier teatersjef Hanne Tømta Nationaltheatret. Foto: Anders Grønneberg
SPILLER ANNA: Liv Ullman er tilbake som regissør på Nationaltheatret. Her er hun i samtale med Marte Engebretsen, som spiller hovedrollen som Ingmar Bergmans mor, Anna. «Fortrolige samtaler» har premiere i januar. Foto: Lars Eivind Bones
CONRADI MED KAKEPYNT: Våren 2016 på Nationaltheatret inneholder en plakat med en «kakepyntet» Kåre Conradi. Han skal spille den brutale Richard III - her sammen med teatersjef Hanne Tømta.Foto: Anders Grønneberg
«SCIENCE FICTION PÅ TORSHOV»: Nationaltheatret underbruk og friskusscenen der skuespillerne ruler, Torshov Teater, skal fra neste år overtas av fra v. Sigurd Myhre, Janne Heltberg, Håkon Ramstad og Herman Bernhoft. Første oppsetning med denne gjengen blir i 2017 - og teamet for alt som blir vist, er science fiction. Foto: Anders Grønneberg
RÅTT OG BRUTALT: «Motortown» er skuespiller Bjørn Flobergs regidebut.Foto: Steinar Buholm
DØD OG ELENDIGHET: Neste år blir det mye alvor, død og elendighet på Nationaltheatret. - «Martyrer» er en absurd komedie om kristenfundamentalisme, sier teatersjef Hanne Tømta og regissør Anders T. Andersen.Foto: Anders Grønneberg
HELE ENSEMBLET: Lørdag 10. oktober har denne gjengen premiere på Nationaltheatret, fra høyre: Ine Jansen, Trond Espen Seim, Jonas Strand Gravli og Kingford Siayor. Foto: Anders Grønneberg