Døden i spaltene

«Etter et mislykket selvmordsforsøk i forrige uke har vår spaltist Richard Geefe bestemt seg for å gjennomføre selvmordet i november. Hver uke skriver han, full av mot, om effektene av denne beslutningen.»

Fire uker etter at han begynte å skrive spalten «Second Class Male» i The Observer, fikk Richard Geefe nervesammenbrudd, og forsøkte å ta sitt eget liv. Den tydelig desillusjonerte og selvforaktende journalisten ble ikke langstidssykemeldt og underlagt behandling: Han var fast bestemt på å gjennomføre selvmordet - 16 november i år, i full offentlighet. Over natta ble Geefe kjendis.

Uklart skille

Selvmordsspalta til Geefe er det hittil siste eksemplet på bekjennelsessyken i britiske avisspalter, der personlig lett blir privat, og skillet mellom fiksjon og virkelighet er uklart. Det siste året har man kunnet følge en kreftsyk journalist til graven, samlivsbruddet til skribenten Kathryn Flett, for ikke å snakke om kaloriene som har trillet av og på India Knight, og de fiktive problemene til ur-noenogtredveåringen Bridget Jones. På kultursidene har leserne kunnet lese om narkoforbruket til forfatteren Will Self, og bikkjeslagsmålet mellom de to tidligere vennene V.S. Naipaul og Paul Theroux. Både innhold og form varierer, men fenomenet hersker det ingen tvil om: Både aviser og lesere stortrives med at skillet mellom privat og offentlig er visket ut.

Når The Observer velger å publisere fortellingen til en suicidal spaltist, overskrider de en grense. Heldigvis er det snakk om et pseudocid - Richard Geefe er egentlig satirikeren Chris Morris. Spalten er en satire, et stykke bekmørk humor om selvutleverende journalister, griske redaktører og umettelige lesere. Historien om Richard Geefe er først og fremst en roman, eller kanskje snarere en satirisk novelette forkledd som blodig alvor - bokstavelig talt.

Også perler

«Hvis det er et tillitsforhold mellom en avis og leseren, går det ut på at avisa skal presentere arbeid av så høy kvalitet som mulig,» sier The Observer-redaktøren Roger Alton. «Et selvmord for avisa som formidler av sannhet,» skriver avisa the Express, som selv spesialiserer seg i kjendisfiksert virkelighetsjournalistikk.

Bekjennelsessyken i britiske aviser kan ganske vel være et problem, men i noen av navlene finnes det også perler. Både selvmordsspalta til Richard Geefe og Bridget Jones' spalte om den evige livskrisa er eksempler på at det som bare skulle være skriblerier i en avis, har blitt fiksjon som også trives mellom to permer - lenge etter at avispapiret har gulnet.