SJANGERLEK: Som alltid har Jason godt grep om stil- og sjangerhistorie: I «Low Moon» leker han seg med westernlandskapets konvensjoner.
SJANGERLEK: Som alltid har Jason godt grep om stil- og sjangerhistorie: I «Low Moon» leker han seg med westernlandskapets konvensjoner.Vis mer

Døden og ville vesten

Melankolien og tausheten råder i Jasons univers.

TEGNESERIE: Romvesener. Tidsreiser. Hulemenn. Men først og fremst de ensomme dyremennene som sliter med sine forhold til de som oftest like ensomme dyrekvinnene de begjærer. Selv om han denne gang har gått ned i format og nøyd seg med fire ruter per side, bærer de rørende tegneserienovellene i «Low Moon og andre historier» Jasons umiskjennelige signatur.

Sår komikk
Med er både den absurde komikken og den menneskelige sårheten og desperasjonen som har kjennetegnet så mye av det han har laget, i likhet med filmreferansene, sjangerleken og den historiske stilbevisstheten. Norges mest internasjonalt anerkjente serieskaper, som egentlig heter John Arne Sæterøy, har gjennom mange år utviklet et lett gjenkjennelig serieunivers der melankolien og — først og fremst — tausheten råder.

I den nye boka understrekes mangelen på kommunikasjon ved at snakkeboblene i en av historiene simpelthen er helt svarte. Om ikke alle fortellingene er like tause, dominerer — som alltid hos Jason — følelsen av alt som ikke blir sagt.

Mørk åpning
I alle de fem historiene opptrer døden, enten det er i form av selvmord, drap eller bortføring til andre planeter. Utgivelsen åpner sterkt og utpreget mørkt: «Brev fra Emily» handler om et mystisk forhold der en mann later til å myrde på bestilling fra en kvinne som gjør ham seksuelle tjenester som takk.

Neste historie, som foregår i et westerlandskap der det snakkes i mobiltelefon, ble i sin tid bestilt av prestisjetunge The New York Times Magazine. I sørgelige «&» eksperimenterer Jason med fortellerteknikk, i familiedramaet «Du er her» med tid.

Til sammen synes jeg fortellingene representerer et steg framover fra Jasons forrige og litt mer likegyldige utgivelse.

Som ofte hos Sæterøy, sliter jeg av og til med å holde dyreskikkelsene hans fra hverandre, og noen vil nok synes at historiene hans er for uutgrunnelige og overlater for mye arbeid til leseren. Men ingenandre norske serieskapere behandler menneskets grunnleggende utsatthet og ensomhet på en mer bevegende måte enn Jason.

Døden og ville vesten