Dødens danser

Den kinesiske filmstjernen Bruce Lee (1940-1973) imponerte en hel verden med sin utrolige selvforsvarsteknikk. I 1973 spilte han inn filmen «Enter the Dragon». Alt lå an til en strålende karriere. Noen uker før premieren ble han funnet død i en leilighet i Hongkong.

DVD: Hongkong-skuespilleren Bruce Lee døde 20. juli 1973. Premieren på hans siste film, «Enter The Dragon», lå noen få uker fram i tid. Han hadde jobbet hele sommeren med sitt nyeste prosjekt, «Game of Death».

Totalt uventet ble Lee funnet død i leiligheten til en kvinnelig skuespiller i Hongkong -   angivelig hans elskerinne. Nyheten tok Hongkong med sjokk. Begravelsen samlet 12 000 mennesker i gatene -   den største begravelsen i Hongkongs historie. Noen dager seinere ble seremonien gjentatt i USA, med skuespillerne James Coburn og Steve McQueen som kistebærere. Fans over hele verden sørget og gjør det trolig ennå.

BRUCE LEE VAR EN

av disse skuespillerne som hadde en tydelig profil, en personlighet som ikke lot seg sammenlikne med noen annen. Hans utseende var spesielt: han var 1,70 cm høy, slank, med muskler av herdet stål, et nærmest gutteaktig oppsyn og en egenartet bøttesveis - i sterk kontrast til det kuli-imaget kinesere tradisjonelt hadde hatt i amerikansk film.

Både på scenen under kampsportoppvisninger og på film var han den rene Houdini.

Han gjorde sakene sine så hurtig og hardt at det var vanskelig å følge med. Han var en dynamisk og dødelig danser som gjennomkoreograferte sine bevegelser. Særlig kampsportscenene på film var planlagt til siste tåspisstrippende piruett. Både som lærer og utøver nektet Bruce Lee å tilpasse seg noen spesiell stil innen kampsport. Hans mål var å bruke det beste fra alle kampsportteknikker. På den måten ble han totalt uberegnelig.

DEN SOM VIL VITE

mer om Bruce Lee, hans liv, hans filosofiske livsholdning, hans vilje til å fornye actionfilmen og hans egenartede selvforsvarsteknikk, bør skaffe seg dobbelt-DVD-en «Enter The Dragon» (Sandrew Metronome) som utgis i disse dager. Denne utgaven inneholder fullt av ekstramateriale som kaster lys over virkeligheten bak Bruce Lees forunderlige skjebne. Her er en bak-kulissene-reportasje fra Hongkong anno 1973 og en kort intervjusekvens med Lee. Bruce Lees amerikanske enke blir intervjuet, og produsenten Paul Heller kommenterer filmen.

Men mest interessante er to halvannen time lange portrettfilmer, «Curse of the Dragon» (1993) og «Bruce Lee: A Warrior\'s Journey» (2000). Den siste viser blant annet langvarige, rekonstruerte scener fra «Game of Death», der Lee beveger seg fra etasje til etasje i en pagode og møter motstandere som er mestere i forskjellige typer kampteknikk. En slags fysisk nivåheving som for Lee utvilsomt symboliserte en indre øvelse i selverkjennelse og livsvisdom.

«ENTER THE DRAGON»

var det første samarbeidsprosjektet mellom USA og Hongkong. Stilfullt regissert og med «orientalsk» easy-musikk av Lalo «Mission Impossible» Schifrin. Vi følger en Bond-aktig historie med en kampsportturnering som sentral begivenhet. Lee er på sitt mest dynamiske. Filmen var ventet å gi Lees karriere det endelige støtet. Det gjorde den også -   og fortsatt er Lee den største filmmyten Hongkong har frambrakt. Som ingen andre representerer han sammenhengen mellom en strålende fysikk og et søkende indre.

DA BRUCE LEE DØDE

, oppsto myter. Ingen trodde at han døde av naturlige årsaker. Legene hadde problemer med å finne noen endelig diagnose. Han hadde cannabis i blodet og hadde fått en sterk hodepinetablett. Hadde han hatt en mystisk sykdom? Hadde han fått en dose orientalsk gift? Var han i det hele tatt død?

Enkelte rykter ville ha det til at han var drept, enten av kinesisk mafia eller rivaliserende kampsportgrupper.

Fantasifulle fans ville til og med ha det til at noen hadde gitt ham det fryktede «vibrerende håndtrykket» (som Bruce Lee-fan Quentin Tarantino spiller på i «Kill Bill II»). Kanskje er det minst eksotiske forslaget det mest sannsynlige: At han hadde levd så sterkt at han hadde tømt seg. At energien rett og slett tok slutt.