Dødsdømte skal selge klær

NEW YORK (Dagbladet): Benettons nye provokasjon er å koble dødsdømte og moter. Benettons kunstneriske sjef, Oliviero Toscani, var i går i New York for å forklare hvordan en diskusjon om dødsstraff kan kobles med salg av klær.

Initiativet er ment å vise at Benetton ser virkeligheten i øynene. Toscani har også tidligere tatt kontroversielle midler i bruk i reklamekampanjene for Benetton. Han har fokusert på aids, krig, rasisme og diskriminering. Og hver gang har selskapet fått den oppmerksomheten det har kalkulert med, både positivt og negativt. Mest kontroversiell var en blodig uniform som tilhørte en soldat fra det tidligere Jugoslavia.

- Mange synes jeg er umoralsk, men jeg spør bare meg selv når det gjelder moral. Dette synes jeg ikke er umoralsk, sa Toscani under lanseringen i Benettons lokaler på Fifth Avenue i går.

Video

Der ble det blant annet vist en video med en presentasjon av 26 dødsdømte fanger.

- Det er et innlegg i debatten. Jeg tar ikke stilling til om de er skyldige eller uskyldige eller om de burde vært satt fri, jeg vil bare sette i gang en debatt. Og i motsetning til andre land med dødsstraff, har USA gitt oss muligheten til å gjøre dette, sa Toscani. Han har holdt på med prosjektet i to år.

- Poenget er å vise at det er mennesker bak ansiktene, personer med følelser. Det er ikke noe videospill, det er levende mennesker som skal henrettes. Min visjon er å gjøre verden virkelig for mennesker som lever i en verden som blir mer og mer uvirkelig.

Døds-katalog


Toscani har koblet reklamekampanjen med det amerikanske månedsmagasinet Talks ansiktsløftning. Nye Talk kommer på markedet mandag, og sammen med magasinet kommer en hundre siders katalog hvor dødsdømte fanger intervjues og presenteres med navn og ansikt. «We, On Death Row» har Toscani kalt kampanjen sin. De dødsdømte vil pryde svære reklameboards over hele verden, og Toscani sier at målet hans er å få i gang en diskusjon om hva dødsstraff er. I USA er tre av fire for dødsstraff, og alle presidentkandidatene er tilhengere. Presidentkandidat George W. Bush, har underskrevet flere dødsdommer enn noen guvernør siden dødsstraffen ble gjeninnført i USA i 1976.

SELGER BENETTON: Jerome Mallett er en av 28 dødsdømte fanger som er med i Oliviero Toscanis nye kampanje for det italienske klesmerket Benetton, «We, On Death Row».