Dødt løp

Like mange så finalen i Idol som Grand Prix.

(Dagbladet.no): 1 257 000 seere benket seg foran TV fredag for om se om det ble Kjartan Salvesen eller Margaret Berger som vant Idol. Like mange seere så Norge ryke ut med tre usle poeng i Grand Prix-finalen fra Tyrkia lørdag på NRK.

Klokka 22.03, rett før vinneren ble kåret på TV 2, spratt seertallene på Idol opp i 1 344 000 seere. I fjor var det 1 108 000 seere som så Idol-finalen.

- Vi er kjempeglade for seertallene. Vi håpet vi passerte en million seere, noe vi gjorde med glans, sier informasjonssjef Geir Mikalsen i TV 2 til Dagladet.no.

- Vil dere gå arrangere en ny Idol-runde?

- Det er absolutt interessant og helt opplagt fristende å gå i gang med en ny runde Idol. Vi ser at seerne er interessert, men det er ikke fattet noen formell beslutning om dette i TV 2.

En beslutning blir fattet i løpet av sommeren og det dermed ikke noen Idol-sending fra høsten av.

- Om vi arrangerer Idol en gang til blir det tidligst våren 2005, sier Mikalsen til Dagbladet.no.

SMS-rekord

Også SMS-avstemningen har vært en suksess for TV 2. Under Idol-finalen var det 1 385 000 avgitte stemmer. Kjartan fikk 59 prosent av stemmene. Under Idol-finalen i fjor kom det inn 939 000 stemmer på finalistene Kurt og Gaute. Men seertallene under selve konkurransen var ganske like som i fjor.

- Mye tyder på at det er større iver å stemme på sitt i Idol i år enn i fjor, sier Mikalsen.

I fjor mottok TV 2 til sammen 3,3 millioner SMS-stemmer på Idol. I år mottok kanalen til sammen 6 millioner stemmer - altså nær en dobling. Brutto omsetning for de 6 millioner stemmene er omlag 30 millioner kroner.

Idol-finalen på fredag er TV 2s tredje mest sette program i kanalens historie, om man ser bort fra sport- og nyhetsprogram. World Idol, som Kurt Nilsen vant, trakk flest, mens Farmen-finalen i fjor er det andre mest sette programmet på kanalen.

GOD BUTIKK: </B>I fjor mottok TV 2 totalt 3,3 millioner SMS-stemmer på Idol. I år mottok kanalen til sammen 6 millioner stemmer.