NYTT KAPITTEL: Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) er blitt en moderne Dr. Frankenstein, mener artikkelforfatteren.
Foto: Terje Pedersen / NTB Scanpix
NYTT KAPITTEL: Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) er blitt en moderne Dr. Frankenstein, mener artikkelforfatteren. Foto: Terje Pedersen / NTB ScanpixVis mer

Doktor Røe Isaksen skaper lærermonstre

Jeg er dessverre redd for at skolene i framtida vil komme til å mangle enda flere lærere.

Meninger

Mary Shelley's debutroman fra 1818 kan vi lese om vitenskapsmannen dr. Victor Frankenstein, som ønsket å skape et nytt og bedre menneske, men som i stedet skaper et monster som fører til stor ulykke.

Kan det hende at kunnskapsministerens opplevelse av sine lærere på grunnskolen var så forferdelige og traumatiske at han nå har blitt til den moderne dr. Frankenstein som ønsker å skape nye og bedre lærere?

Torbjørn Røe Isaksen har ennå ikke skrevet siste kapittel, men så langt er det i alle fall en slående parallell med historien fra Shelley's roman. I stedet for å skape monstre, skaper statsråden «mastre» av alle lærerne. Hvorvidt dette vil komme til å føre til stor ulykke, kan bare framtida vise.

EN ANNEN OPPLEVELSE: Chris Gøran Holstad.
EN ANNEN OPPLEVELSE: Chris Gøran Holstad. Vis mer

«Død lærer var tre uker i helvete før han forsto at han ikke var på jobb.» Jeg opprettholder fremdeles min store skepsis til den femårige obligatoriske masterutdanningen. Etter min mening vil utdanningen skape noen lærermonstre som er så fag- og forskningsfokusert at selve skolens kjernevirksomhet trues. Visst er forskning og utviklingsarbeid viktig, men ikke viktigst! Barns dannelse og utdanning er viktigst.

Jeg er dessverre redd for at skolene i framtida vil komme til å mangle enda flere lærere. Hvorfor? Jo, ikke til tross for lærerløftet med obligatorisk master, men på grunn av. Høyere inntakskrav og lengre studieløp sorterer ut de få skoleflinke som sannsynligvis vurderer annen utdanning opp mot lærerutdanningen både i forhold til lønn, arbeidstid, psykososialt press, støy, fysiske arbeidsforhold og status osv.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Jeg klarer ikke å se særlig økning i praksisrelatert opplæring ute i skolene, men økt fokusering på teoretisk forskningsbasert kompetanse. Dette vil føre til at mange lærerstudenter ender opp med å bli så teoretisert at de som utøvende lærere bruker flere timer på å se ned i sine forskningspapirer - enn de vil komme til å bruke til å se opp på ansiktene til elevene.

Om 20 år vil man kanskje ikke ha klassebilder av elevene, men alle kan lese om klassen sin i en masteroppgave som står i bokhylla på personalrommet.

Den som nå tenker; «nei, sånn kan det vel ikke bli!» Slutt å tenk! Det kan nemlig fort bli slik. Kunnskapsministeren skriver så blekket spruter.

Det er uvisst om denne vitenskapsmannen dr. Victor Frankenstein virkelig var en doktor. Det jeg i alle fall vet er at vår kunnskapsminister slettes ikke er noen ekte doktor. Han har da riktignok en mastergrad - noe som helt sikkert kan brukes til noe. Det var da min kreativitet fikk meg til å tenke på at jeg kunne hjelpe vår kunnskapsminister med noen ideer til en kommende biografi. Kanskje tittelen «Master av monstermasterlærere» ville være passende å ha i ei bok etter å ha hatt et politisk «fiskevak» som kunnskapsminister?

Dessuten skal du bare kalle deg doktor i boka også. Kanskje denne også blir til en skrekkfilm engang?

Lik Dagbladet Meninger på Facebook