Doktorgrad i en fart?

Et panel har evaluert norsk forskerutdanning. Hovedkonklusjonene fortjener offentlig oppmerksomhet og imøtegåelse.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Ifølge evalueringen har Norge for få doktorgradskandidater, doktorgradskandidatene er for gamle når de disputerer, gjennomstrømningen i doktorgradsstudiet er for dårlig, og forskningsmiljøene har ikke tatt et klart nok brudd med det som kalles dr.philos.-tradisjonen, dvs. den «gammeldagse», store doktoravhandlingen.

Panelet foreslår en rekke botemidler. Forskerutdanningsperioden bør gjøres fireårig. Men innenfor den samlede studiereformen vi nå får, vil det gi et ni års studium: tre år til Bachelor, to år til Master, og fire år til doktorgrad. Panelet vil korte ned ved å begynne doktorgradsutdanningen etter ett år med Master, altså en 3+1+4-modell. Det vil totalt gi åtte år, og utdanningen kan gjennomføres i yngre alder. Videre bør omfanget av avhandlingen reduseres.

Kvantitet

Samlende gir evalueringen uttrykk for en prioritering av kvantitet og effektivitet i forskerutdanningen snarere enn kvalitet og originalitet. Kvalitetsnivået og originaliteten i forskningen vil nesten med nødvendighet bli senket gjennom reduksjonen i doktoravhandlingens omfang og av ekspressfarten, med nedkorting av masterstudiet. De store vitenskapelige fremskritt skjer ofte i forbindelse med dypt originale bidrag som det tar lang tid å frembringe.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer