Dølajazz med New York-energi

LILLEHAMMER (Dagbladet): I røyk og damp og med wattsterk musikk vendte Gaute Solås (25) hjem fra New York til Lillehammer og Dølajazz fredag kveld.

Solås studerer komposisjon ved The New York University og har skrevet bestillingsverket «Sound of Youth» til årets Lillehammer Jazzfestival/Dølajazz. Med to trommeslagere, minst dobbelt bass (bassgitar og keyboards) og tunge groover, ispedd lyriske partier fra Solås' saksofoner og trompetist Shane T. Endsley, ble det en frisk og også musikalsk energifylt konsert som svarte til tittelen. Solås hadde med seg fire unge amerikanske «up-and-coming» musikere, men hadde også hentet inn keyboardist Ståle Storløkken, som ikke minst utviklet en solo-overgang til en liten genistrek mot slutten av konserten. Sin vane tro kom han også til å prege musikken med sine helt spesielle elektroakustiske inn- og utfall, ofte i effektiv kontrast til Solås' robuste saksofon-kjør.

Blendende

Samme kveld sto amerikanerne Jerry Bergonzi (tenorsaks) og Andy LaVerne (piano) for en solid duokonsert i Nordre Ål kirke. De to improvisatorene spilte originalstoff ispedd et par standardlåter i dyptpløyende arrangementer, men kanskje kom deres blendende teknikk i perioder til å overskygge musikkens innhold. I så henseende ble klubbkonserten med Sigurd Ulveseth Quartet en rak motsetning, der pianist Dag Arnesen, trommeslager Adam Nussbaum og tenorist Knut Riisnæs sammen med bassist Ulveseth fylte komposisjoner av Arnesen, Richie Beirach, Keith Jarrett og Thelonious Monk med varme, henvendelse, liv og skjønnhet.

Tuba og sang

Gråvær og regn la en demper på Dølajazz' utendørsprogram i går, til gjengjeld pakket Marit Sandvik og Bossa Nordpå , den plateaktuelle duoen (tu'ba) og like plateaktuelle Østenfor sol formiddagens jazzcafé til siste plass. Sandvik & co varmet hutrende døler med stilsikker bossa- og sambamusikk, mens Live Maria Roggen (sang) og Lars Andreas Haug (tuba) sto for ett av festivalens fineste og desidert mest originale innslag med sin improviserende, uortodokse (tu'ba)-duo.

Ettermiddagskonserten med pianist Christian Wallumrød - solo i første avdeling, i spann med Ståle Storløkken i annen- ble nok et fint møte med musikalsk ferskvare. Wallumrød gikk ut i grenselandet mot klassisk samtidsmusikk i de innledende klang-skulpturene, men la også inn partier med gospel/Jarrett-improvisasjoner, refererte til folketoner og avsluttet med en bedehusbrusende salme før han og Storløkken gjennomførte sin nennsomme lille forskerferd med preparert flygel og elektriske tangenter i tett dialog.

Vakkert

Trommeveteranen Paul Motian sto for lørdagens hovedkonsert, og ledet sitt glimrende Electric Bebop Band gjennom et repertoar der Thelonious Monk og Charles Mingus var tungt inne. To saksofoner, to gitarer, el-bass (Steve Swallow) og trommer er en uortodoks besetning, men med unge løver som gitarist Kurt Rosenwinkel og tenorist Chris Potter i selskapet låt bandets tradisjonsforankrede bopjazz både moderne og vital. Dessuten er det godt å høre «In A Sentimental Mood» framført ubeskjemmet vakkert og melodielskende innimellom, i en periode der det først og fremst er rytmer og groover som utvider jazzbegrepet.

<B>ENERGISK:</B> Gaute Solås kom fra New York til Lillehammer med en energifylt konsert.