Don (66) har en av filmhistoriens mest kjente stemmer

Men vet du hvem han er?

(Dagbladet.no): Han er kjent som the trailer guy, the voice of God eller thunder throat. Han har vært med i mange tusen reklamefilmer, trailere og tv-show.

Likevel får Don LaFontaine (66) stort sett gå i fred på gata. LaFontaine er nemlig sjelden foran kamera, men stemmen hans har hatt stor betydning for filmhistorien.

Stemmen gjør han for øvrig ikke veldig mye for å beskytte.

- Jeg beskytter den ved å ikke mishandle den. Også prøver jeg å ikke drikke for mye svart kaffe, fordi det gjør noe med stemmebåndet. Men ellers har jeg ikke brydd meg så mye, sier han til nyhetsbyrået AP.

«In a world...»

LaFontaine begynte sin karriere som voiceover-skuespiller på slutten av 1960-tallet. Han utviklet kjapt sin egen melodramatiske stil, som slo an når han lagde trailere for filmstudioene.

Studioene hadde nettopp begynt å leie eksterne voiceover-tjenester, etter tidligere å ha brukt sine egne promoavdelinger til å gjøre jobben.

LaFontaine skapte sine egne fraser, og var sentral i utviklingen av traileren som sjanger. Særlig får han æren/skylda for at så mange engelskspråklige trailere begynner med frasen «in a world...»

- Jeg vet ikke om vi var de første til å si «in a world», «in a time» eller «in a place» eller noe annet, men vi var definitivt de første som gjorde det populært å bruke frasene i en trailer. «In a world...» ser mange som en slags spøk nå, men hvis man går på kino og hører det er det ingen som ler. Man forventer at det kommer, sier han til Radar Online.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mest hadtarbeidende

LaFontaine har brukt «in a world» flere tusen ganger, men mener det alltid fungerer.

- Ja, fordi det alltid brukes i ulik kontekst. Det finnes bare sju ulike basishistorier, og alle filmer kan plasseres i en av disse kategoriene. Så det er det jeg har gjort i 43 år, fortalt sju ulike historier om igjen og om igjen. Jeg behandler uansett alle manus som om det er første gang jeg har sett noe liknende, sier han til Radar Online.

Og studioene vet å belønne mannen som kan få verdens kjedeligste film til å låte spennende i trailerform. LaFontaine tjener opp mot 10 millioner kroner i året.

Samtidig er han - ifølge sin egen hjemmeside - den mest hardtarbeidende skuespillerne i Screen Actors Guilds (det amerikanske skuespillerforbundet) historie.

- Ja, men det handler først og fremst om at jeg må signere kontrakt hver gang jeg gjør en trailer eller en tv-spot for en film. Jeg kan signere så mange som 10 eller 12 kontrakter per dag. Basert på antallet kontrakter, er jeg den travleste skuespilleren i historien.