GLANDBILDE-NYHETER: Kayleigh McEnany gir folk ukas nyheter fra Trump Tower. Det er betalt for av Donald J. Trump for President Inc, selskapet som finansierte Trumps valgkampanje i fjor. Vis mer

Donald Trump presenterte «ekte nyheter». - Helt klart elementer av propaganda

Presidenten tar i bruk nye grep for å spre glansbildenyheter.

(Dagbladet): Søndag delte Donald Trump en video på Facebook og Twitter med beskrivelsen:

«Følg med på Kayleigh McEnany mens hun gir deg ukas nyheter fra Trump Tower i New York».

Et døgn seinere ble denne setningen lagt til:

«Betalt for av Donald J. Trump for president, Inc.». Selskapet som finansierte Trumps valgkampanje i fjor.

Politisk reklame

Denne endringen var viktig, ifølge Gunn Enli, professor ved Institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo. Hun forsker blant annet på politisk kommunikasjon og sosiale medier.

- Denne ekstraopplysningen er en slags varemerking, der det informeres om at innslaget er betalt av Trump, og er ment å forhindre kritikk og beskyldninger om propaganda, sier Enli til Dagbladet.

For kritikk har det vært. Siden videoen ble postet har ordet propaganda blitt flittig brukt blant kritikere.

Årsaken er den helt klare likheten mellom videoen og en nyhetssending.

Ukritisk

I løpet av videoen skryter programmet av Trumps arbeid den siste uka. Den et og et halvt minutt lange videoen gir klare assosiasjoner til en nyhetssending på TV.

- President Trump har skapt mer enn en million jobber siden han begynte. Arbeidsløsheten har ikke vært så lav på 16 år, mens forbrukertilliten ikke har vært høyere på 16 år, sier en smilende Kayleigh McEnany.

McEnany er tidligere produsent i Fox og var politisk kommentator i CNN i 2016. Like etter videoen ble publisert, annonserte det republikanske partiet at McEnany er ny talsperson for partiet.

Propaganda

Flere har trukket paralleller mellom «nyhetssendingen» og statlige kringkastere i andre land.

- Wow. Dette føles veldig som så mange andre statseide kanaler jeg har sett i andre land, skrev USAs tidligere ambassadør til Russland, Michael McFoul, på Twitter.

Alex Maldonado har kommentert under videoen på Facebook: «Herregud, dette er skummelt. Er dette Nord-Korea? Har vi noen gang hatt en president som har laget sitt eget propagandanettverk?»

- Det er helt klart elementer av propaganda her. Det er en veldig ensidig framstilling av Trumps virksomhet som president, og bruker kjente nyhetskonvensjoner for å få fram budskapet. Det er en form som gir seerne en forventning til at innholdet er uavhengig, og tilstreber en objektivitet. Det er ikke dette. Det er politisk reklame forkledd som nyheter, sier Enli.

Glansbilde

Samtlige av sakene i «nyhetssendingen» handler om Trump, og alt det positive han har gjort.

- Tradisjonelle nyhetssendinger har mye troverdighet. Denne formen er kanskje brukt for å få folk til å tro mer på innholdet. Det er likevel sånn at folk ikke er så dumme at de ikke skjønner at dette er ikke er en nyhetssending, på tross av at Trump og programleder kaller dette for «ekte nyheter», sier Enli.

En klar forskjell mellom nyhetssendinger og denne formen for politisk reklame er blant annet kriteriene for innhold. Et nyhetsmedie vil tilstrebe nøytralitet, og vil velge saker ut ifra nyhetskriteriene. Det eneste kriteriene i Trumps-video er at sakene der positive saker om den amerikanske presidenten.

Det likevel en ting som skiller tradisjonell propaganda, slik en for eksempel ser på nordkoreansk TV, og denne videoen.

- Dette har likhetstrekk med TV-sendinger i autoritære stater. Det som likevel er annerledes er konteksten. Hadde Trump laget en egen TV-kanal, og sendt det der, hadde det fått en helt annen autoritet.

Demokratisk problem

Propaganda kommer fra en politisk kilde, og er gjerne finansiert av samme kilde. Nyhetssendinger er laget i redaksjoner, og finansieres annerledes, og er mer uavhengige. Det faktumet at Trump her bruker sosiale medier, gjør akkurat dette skille mer uklart.

- Det er ikke et demokratisk problem ennå, men om brukerne ikke klarer å skille dette, eller denne formen for politisk kommunikasjon fullstendig overtar for de tradisjonelle mediene, vil det bli det, legger hun til.

Falske nyheter

Donald Trump er mannen som har gjort «fake news», falske nyheter, verdenskjent.

- FRUSTRERENDE: Trumps talsmann Sean Spicer ble bedt om å gi et eksempel på falske nyheter. Det utviklet seg til en diskusjon mellom journalister og Spicer under pressebriefen 30. mai. Video: CNN Vis mer

Helt siden den nåværende presidenten annonserte kandidaturet sitt sommeren 2015, har han kjempet en kamp mot media om definisjonsmakten, og hvem som presenterer sannheten.

The Washington Post har også gjennomgått hvor «ekte» de «ekte nyhetene» faktiske er. Spesielt blir påstanden om at Trump har skapt mer enn en million jobber siden han flyttet inn i Det hvite hus, slått hardt ned på.

- De tar seg store friheter når de sier dette, fastslår avisa.

De nye jobbene er en trend som begynte mot slutten av Barack Obamas presidentperiode. I løpet av Trumps første seks måneder som president har den amerikanske økonomien skapt 1,07 millioner flere jobber, ifølge Bureau of Labor Statistics. Men under den forrige presidentens siste seks måneder økte arbeidsplassene med 1,08 millioner.

Avisa stiller også spørsmål ved hvorvidt Trumps politikk faktisk har bidratt til denne trenden, da presidenten ikke har signert en eneste økonomisk lovgivning.

- Begrepet «falske nyheter» har blitt en punchline under Trump-administrasjonen. Nå ser det ut som at Trump-TV gjør det samme med «ekte nyheter», står det videre.

Politikernes økende bruk av sosiale medier, er også en del av denne kampen om definisjonsmakta. Eide trekker fram tidligere justisminister Anders Anundsens skrytevideo fra 2015. Videoen fokuserer kun på positive sider med Frps politikk, og bruker virkemidler fra dokumentarsjangeren, hvor Anundsen går rundt og intervjuer ansatte i sektoren.

TRYGGHET I HVERDAGEN: Mandag lanserte justis- og beredskapsministeren filmen «Trygghet i hverdagen». Filmen fokuserer på hva regjeringen har gjennomført og iverksatt av tiltak innenfor justis- og beredskapssektoren. Video: Regjeringen.no Vis mer Vis mer

Eide har lagt merke til at Norske politikere i større grad bruker journalistiske virkemidler i sin kommunikasjon med velgerne.

- I Trumps video er programlederen en tidligere TV-profil. Hun tar med seg en del av de tradisjonelle medienes troverdighet. I Norge går en del etablerte journalister over i politisk kommunikasjon, og lager egne mediekanaler for politikken. Da oppstår det samme problemet her, sier Enli.