SPONTANE MINNEMARKERINGER: Paul Walker, hovedrolleinnehaveren i «Fast & Furious»-filmene, døde i en racerbilulykke i 2013 -  og tvang filmstudioet til å finne kreative løsninger for å fullføre «Fast & Furious 7».
SPONTANE MINNEMARKERINGER: Paul Walker, hovedrolleinnehaveren i «Fast & Furious»-filmene, døde i en racerbilulykke i 2013 - og tvang filmstudioet til å finne kreative løsninger for å fullføre «Fast & Furious 7».Vis mer

Døden i Hollywood

Publikum er i sjokk når filmstjerner dør. Studioene har forsikret seg mot det.

Kommentar

For alle som jobbet med «Fast & Furious 7», den glinsende bilfilmen som hadde premiere i påskeuka, var det et sjokk da skuespiller Paul Walker døde i forfjor. Den guttete førtiåringen, som hadde virket sterk som en selje i de foregående Fast-filmene, satt i en racerbil som gikk opp i flammer etter å ha kollidert i en lyktestolpe på en bilbane i California. I tillegg til sorgen, måtte de ta stilling til prekære spørsmål av det usentimentale slaget: Hva skulle skje med filmen som det var investert 250 millioner dollar i?

Løsningen for «Fast & Furious 7» ble å hyre inn Cody og Caleb Walker, Pauls yngre brødre, til å spille hans rolle i scenene som gjensto, og så CGI-manipulere brorens ansikt over deres. Digitale spesialeffekter har gjort selv døden til en overkommelig hindring. Slik var det ikke da Oliver Reed fikk et hjerteattakk og døde under innspillingen av «Gladiator» i 1999. Også da ble effekter i noen grad tatt i bruk, men de var ennå ikke gode nok til å være overbevisende, og Reeds rollefigur Proximo, som var ment å overleve den bloddryppende historien, fikk skrevet inn en beleilig død.

Publikum over hele verden reagerer med spontan digital samsørging når en filmstjerne forsvinner. Hollywood, på sin side, misliker å bli tatt på senga av livets gang og tar sine forholdsregler for sånt. Eller, det vil si, det gjør de som betaler. De fleste Hollywood-filmer har eksterne investorer, og de insisterer på at alle filmens «essensielle elementer», for eksempel skuespillerne, forsikres, slik at pengene ikke går tapt hvis de skader seg eller dør.

Det som punkterte karrieren til Lindsay Lohan, som imploderte i en sky av narkotikaproblemer og fyllekjøringsdommer, var ikke problemene hennes som sådan - det var at forsikringsselskapene nektet å forsikre henne, som gjorde det umulig for studioene å finansiere et prosjekt med Lohan på rollelista. En kneskade var nær ved å avspore karrieren til Nicole Kidman.

Kidman skadet seg under innspillingen av «Moulin Rouge» i 2001 og måtte av den grunn trekke seg fra «Panic Room» i 2002. Da hun ble vurdert for hovedrollen i «Cold Mountain» (2003), satte forsikringsselskapet Lloyd?s seg på sine risikouvillige bakben. Kidman måtte sette av en betydelig andel av honoraret sitt, som skulle gå til forsikringsselskapet dersom helseproblemene hennes forårsaket noen som helst forsinkelse av innspillingen. Det er ikke uvanlig at forsikringsselskaper krever at stjernene ikke skal fly eller kjøre motorsykkel under en påkostet innspilling.

Noe slikt sto tydeligvis ikke i kontrakten til Paul Walker, som hylles av medspillerne på slutten av sin siste film. For de fleste er det, skal det jo være, overrumplende når en vital og synlig skikkelse rives ut av tida. For dem som har penger på spill, er det noe å kalkulere med.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook