Dramatiker med liten forståelse

FILM: Dramatiker Sven Henriksen benekter i Dagbladet onsdag 21.juni at det er kvinnekrise i norsk film, som Elisabeth Sjaastad i Amanda-juryen uttaler i samme avis tre dager tidligere. At årets prisutdeling har problemer med å fylle opp kategorien Beste kvinnelig skuespiller er i følge Henriksen i så fall de kvinnelige manusforfatternes feil. Han mener kvinner i norsk film blir «stoppet av seg selv», og oppfordrer dem plumpt til å «bli stående helt rolig, tell til ti, gå så inn i skrivestuen». Det er altså kvinnenes egne valg og mangel på arbeidsinnsats som gjør at de ikke når opp og frem. Henriksen avslører her en moderne patriarkalsk holdning og en særdeles liten forståelse for problemstillingen. Løsningen på å få flere kvinnelige hovedroller i norsk film er altså ifølge han å få de kvinnelige manusforfattere til å pelle seg inn i skrivestuen (hvor tror han de ellers befinner seg?). Dette blir for enkelt, Henriksen.

I SAMME SLENG sender han et sleivspart til norske filmskapere som skriver personlige manus, regisserer og (Gud forby!) klipper selv. Ifølge Henriksen er dette noe av det norsk film virkelig lider av. Hva er det han vil? Avskaffe auteuren? Henriksen som dramatiker burde vite at det er når man bruker seg selv i sin skrivning at man virkelig kan skape gode historier og dermed potensielt god film med interessante (kanskje til og med kvinnelige) karakterer. Det siste norsk filmbransje trenger er en belærende dramatiker med liten innsikt. Og poenget med at Nora burde gå inn på arbeidsrommet istedenfor å gå ut døren holder ikke mål. Det kan da vel godt hende at hun endte opp på et arbeidsrom. Det var bare ikke Torvalds. Han får sette seg ned i et dukkehjem sammen med Kåre Willoch og se hva de kommer frem til.