Drecker til teatret for å bli bøddelens kvinne

Anneli Drecker går fra musikkscenen til teaterscenen. Yngve Sundvor har lokket henne til Det Norske Teatret med sangrollen som bøddelens kvinne.

Bel Canto-vokalisten hadde aldri møtt teaterregissøren Ynge Sundvor, men tente umiddelbart på tilbudet hans.

- Jeg liker å jobbe med folk som tenker «foran» meg selv. Det betyr at du kommer ett skritt lenger i livet. Og jeg hadde hørt at Yngve var en ung, fremadstormende, rebelsk og kontroversiell type. En dogme-regissør, liksom, sier hun.

- Jeg har gjort mer enn 400 sceneopptredener gjennom årene, og ser ikke stor forskjell på musikk og skuespill. Scenen er blitt mitt uttrykk. For meg er det perfekt å kunne synge en rolle, legger hun til.

Mange har sett Anneli Drecker i filmer som «Søsken på Guds jord» og «Svarte Pantere», men nå er skuespillerdrømmen lagt på hylla.

- Det toget er gått etter musikkarriere og barn, sier hun. På nyåret kommer hun med soloalbum, som hun har spilt inn med symfoniorkesteret i Praha.

- Jeg håper jeg rekker å gi ut plata i mars. Da har Yngve i alle fall fristet med en uke fri fra teatret.

Nyskapende

Yngve Sundvor er ikke i tvil om at Anneli Drecker er den rette kvinnen til å fronte oppsetningen hans.

- Anneli er en av de helt sjeldne stemmene i norsk musikk. Slike stemmer trenger vi i teatret også, sier han.

Sundvor hentet nylig hjem Hedda-prisen for sin nyskapende dramatisering av Knut Hamsuns «Sult» på Nationaltheatrets Amfiscene. Nå er han klar for sin første oppsetning på en norsk hovedscene. Pär Lagerkvists «Bøddelen» får premiere på Det Norske Teatret 20. januar.

Vold er pop

Anneli Drecker og fire perkusjonister, blant andre Martin Horntveth fra Jaga Jazzist, får sentrale roller i stykket sammen med skuespillere fra Det Norske Teatret.

- Musikerne driver fortellingen framover. Bøddelen personifiserer det onde i stykket, Anneli hans gode motstykke. Hun representerer kvinnen som tar imot bøddelen når han kommer hjem, til knes i blod. Kanskje er hun jomfru Maria, kanskje Det gode mennesket fra Sezuan, forklarer Sundvor.

«Bøddelen» er Lagerkvists framstilling av det ondes vesen, fra den mørke middelalderen til 30-tallets Nazi-Tyskland. Sundvor tar historien helt inn i vår samtid.

- Det er blitt større aksept for vold i vår tid. Men det er blitt vanskeligere å kjenne igjen hva eller hvem som er bøddelen, eller det onde, i dag. Førstesidene i Akersgata viser oss at det onde er blitt mer populært og interessant enn det gode, sier Sundvor.

Dagbladets tegner Arne Nøst er ansvarlig for scenografien i stykket. Nøst illustrerte også nyutgaven av «Bøddelen», som kom ut i fjor. Jan Grønli spiller bøddelen.

TIL TEATRET: Med sangrolle som bøddelens kvinne på Det Norske Teatret.