Dresserte rockere

Den nye sjømatkokeboka til Aftenposten-journalist Yngve Ekern og Tore Namstad fra Oslo-restauranten Bollywood Dancing, «Himmelsk fra havet», representerer et vannskille i norsk kjøkkenlitteratur.

Bokas styrke er en stadig støm av råd og vink. Forfatterne er hele tiden til stede i matlagingsprosessen, de forteller oss hvorfor man skal bruke sukkerbiter, ikke strøsukker i en oppskrift, hvordan du kan unngå å kutte deg når du åpner østers, og hvorfor det kan lønne seg å ta ut batteriene i røykvarsleren når du tilbereder tandooristekt fisk.

De fleste kokebøkene på markedet er gastro-pornografiske billedbøker. «Himmelsk fra havet» er en fornuftig kontrast til denne overfladiske og motemessige behandlingen av mat.

Beherskede

Bortsett fra spreke og morsomme instruksjoner, er de to eks-rockerne overraskende beherskede når de skriver kokebok. Verken rockejournalisten Yngve Ekerns lett belærende verbale krumspring, eller rocke-kokk Tore Namstads mest hårreisende kreasjoner fra restauranten Bollywood Dancing har funnet veien til boksidene. Hvilket på en måte er en skuffelseø- boka er litt annerledes, men ikke så veldig. På den annen side blir det en nyttig kokebok for de fleste, blottet for de mest irriterende av Ekern og Namstads personlige innfall og idiosynkrasier.

Oppskriftene er hjertet i enhver kokebok, og «Himmelsk fra havet» banker for flere retninger innen gastronomien. Selv kaller forfatterne maten sin for «cross cooking», en lettvint måte å si at man «tager hva man haver», uavhengig av tradisjonelle kjøkkengrenser. Her finnes en rekke typisk innovative crossoverretter, som «Ovnsbakt sjøkreps med valnøtt og gorgonzolaterte», «Krabbe med epler, fennikel og karri» og «Sesamgrillet hai med ingefær og sitrongress». Disse står bra for seg selv, og særlig bra som et supplement til det som er hovedtyngden i boka: enkle usnobbete retter som hvemsomhelst vil kunne lageø- med utmerket resultat.

Kjedelige

Det som ikke passer inn er de cruisebåtinspirerte luksusrettene som ikke har vært sett på norske bord siden syttitallet. Det virker mildt sagt merkelig å inkludere svunne tiders mest svulstige borgerlige forestilling om velstand, «Kalvefilet Oscar», og den dissende gelantin-klassikeren «Rekekabaret».

Dessuten er bildene til Kai Nordrum kjedelige og korrekte, uten sprekheten og matlysten som teksten formidler.

Men dette er dråper i havet. «Himmelsk fra havet» formidler en tilstedeværelse, lekenhet og varme som gleder, opplyser og vekker appetitten for sjømat.