Drit deg ut på Quart

Quart-festivalen handler like mye om reklame som musikk. Dagbladet brøytet seg vei gjennom halvnakne Playstation-damer, dansekonkurranser og tilbud om hud og hårpleie.

KRISTIANSAND (Dagbladet):

EI HENSLENGT jente i Sony Ericsson-trøye, står foran mobil-gigantens glorete svarte og rosa buss. Hun griper mikrofonen og breker nasalt med livstrøtt stemme -  Det er bare å melde seg på dansekonkurranse. Det kommer til å bli så mye liv at det er helt jævlig.-  Den som vinner, får en mobil. Jævlig bra mobil. Hvis du ikke vil danse, så kan du bare stå og se på de som driter seg ut, fortsetter hun.En ivrig mor som står blant publikum, spør sin unge sønn om han vil drite seg ut, og få en ny mobil. -  Jeg tror jeg har fått nok, jeg, svarer sønnen.

UTDRITINGSDANSEN er noe av det annonsørene på Quart-festivalen har brukt ti millioner kroner på. Gravane, det idylliske området som ligger i vannkanten rett ved inngangen til festivalen, blir som vanlig en eneste stor markedsplass under Quart-uka. Selskapet Concept Communication, som selger reklamerettighetene for Quart-festivalen, håver inn store penger. Det er de som har ordnet avtalene som gir deg den fristende muligheten til å hyle gamle sanger om igjen på spillet «Singstar» i Playstation-teltet. Alle har Singstar, men det er ikke hver dag Playstations utkledde haremjenter (jo da, ekte jenter) i posebukse og trang gulltopp, later som de synger med. I bakgrunnen danser to jenter av en eller annen grunn samba på et podium. Iført sambaklær. Selv deler Dagbladet ut siste utgave av FREDAG, og litt lenger borte gnir Telenoransatte inn svette publikummere med hudkrem. -  Vi tror det er bra at annonsørene kommer i kontakt med sluttbrukerne, forklarer administrerende direktør Morten Sandberg i Concept Communications.

HÅVER INN. I fjor mangedoblet selskapet resultatet i forhold til året før, og satt igjen med 2,2 millioner kroner i omsetning. De sier det skyldes at de nå kun satser på kulturarrangementer. Det er tydeligvis lurt - for ifølge mediebyrået IUM er de samlede sponsorinntektene for musikkfestivaler i Norge i år på hele 50 millioner kroner.

PÅ STRANDA til SonyEricsson er dansekonkurransen snart ferdig. Fire gutter er kommet til finalen, og har fått hver sin hodetelefon med musikk bare de kan høre. De skal danse så vilt som mulig for å vinne publikum - og driter seg ut så godt de kan. Vinneren blir en liten gutt som smilende tar i mot telefonen, og publikum klapper. På andreplass havner en litt eldre fyr som kaller seg «Sunny Boy». Han viser fram trøstepremien: Et SonyEricsson-bånd han kan henge rundt halsen. -  Gleder du deg til å oppleve resten av festivalen.-  Nei, nå skal jeg hjem til Tønsberg om en halvtime. Jeg skal jobbe, sier han med et smil.