Drittsekk-filmer

Hvis du mener «Big Brother» eller «Temptation Island» var det absolutte lavmål for TV-underholdning, må du se filmene «Eksperimentet» og «Series 7: The Contenders». Det kan bli langt verre.

Nå svarer filmkunsten på TV-mediets forsøk på å lure publikum til virkelighetsfjernsynet. Ikke ved å fortelle at det ikke er virkeligheten som framstilles - det vet da alle - men ved å dra sjangeren så langt at selv en «Big Brother»-produsent vil måtte ta avstand.

Filmene «Eksperimentet» og «Series 7: The Contenders» vises begge på filmfestivalen Filmport i Oslo i kveld, med påfølgende debatt over temaet «Er konstruert virkelighet virkelig?». Filmene kommer på kino landet rundt henholdsvis 1. og 8. mars.

Test ut av kontroll

Den første er tysk og handler om et forsøk på å studere aggressive tendenser hos mennesker som plutselig må leve i roller og omstendigheter som er fremmede for dem:

Tjue menn inviteres til å delta i eksperimentet og blir plassert i et fengsel, åtte som «voktere» og tolv som «fanger». Men i den siste gruppa finnes en frilans-journalist med et mikrokamera skjult i brilleinnfatningen. Når han provoserer «vokterne» litt, for å skaffe seg en bedre story, braker helvete løs.

Selv ikke deltakere i en psykologisk test liker å bli ydmyket, noen mindre enn andre, og når disse i tillegg har fått uniform og kølle som en del av testutstyret, kan det fort gå galt.

Drep eller dø

Helvete er allerede løs når «Series 7: The Contenders» starter. Filmen er en direkte parodi på en tenkt virkelighetsserie med samme navn, og starter når hun som leder serien bare har finalen igjen. Men her dreier det seg ikke om å psyke ut motstanderne, unngå å havne i feil seng - eller omvendt.

I «Series 7: The Contenders» skal deltakerne ganske enkelt drepe hverandre. Den som overlever, vinner.

Dawn har hittil drept ti og kommet seg gjennom to omganger. Nå er hun imidlertid gravid i åttende måned og vil gjerne ut av serien for å føde. Det gjenstår bare å drepe de fem finaledeltakerne, hvori opptatt hennes kjæreste fra highschool, viser det seg.

Ikke sexy nok

Før han skrev manuset til «Series 7: The Contenders», laget regissør Daniel Minahan innslag for amerikansk sladre-TV. Så han kjente både tankegangen og teknikken bak drittsekk-TV.

Opprinnelig ville han derfor lage en satirisk TV-serie over temaet, men etter først å ha fått beskjed om å levere «noe mer sexy og mindre voldelig» og dernest «mer som Ally McBeal» skjønte han at det måtte bli en kinofilm.

En film som benytter seg av alle de dramatiske klisjeene til «Robinson-ekspedisjonen» og «Big Brother», men også det beste fra filmfortellingens abc - slik at man risikerer å bli sittende i kinomørket og føle med den massemyrdende Dawn.

Mens «Series 7: The Contenders» parodierer TV-mediet, legger «Eksperimentet» lista enda høyere. Her dreier det seg om samfunnskritikk i bredere forstand, for når det først går galt i fengslet, trekker regisser Oliver Hirschbiegel klare paralleller til hvordan det for eksempel gikk galt da Tyskland ble et naziregime.

For blant «vokterne» stiger det fram en lederskikkelse som gradvis manipulerer sine testkamerater til å oppfatte «fangene» som virkelige fiender. På dette tidspunktet er psykologen som leder den psykologiske studien fratatt kontrollen med den, og testpersonene lever sitt eget liv. Noen i uniform - andre i fangedrakt.

Suksess og fiasko

På tross av sine åpenbare kvaliteter, ble «Series 7: The Contenders» ingen stor suksess i sitt hjemland USA. Slik fikk Minahan betalt for å insistere på at det ikke skulle være noen stjerner på rollelista.

Tyskerne, derimot, kjøpte 1,6 millioner kinobilletter til «Eksperimentet» i fjor - muligens på grunn av at hovedrolleinnehaver Moritz Bleibtrau er en av landets mest populære skuespillere.

Les En uventet braksuksess

Programmet til Filmport

<B>TEST BLIR ALVOR:</B> Rodney og Ramsys guttestreker blekner når du ser filmen «Eksperimentet». Noen av deltakerne i det psykologiske eksperimentet blir utstyrt med køller som en del av utstyret, noe denne karen får smake.