DEBATT

Drivstoffavgiftene må opp

Hvis Frp og Venstre gir hverandre en seier i hver sin hjertesak, kan de ikke bare redde det borgerlige samarbeidsprosjektet, men bevise at det fortjener å reddes.

HÅPLØST: Bompenger er en håpløst ineffektiv måte å finansiere veier på, skriver Haakon Riekeles fra Civita. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix
HÅPLØST: Bompenger er en håpløst ineffektiv måte å finansiere veier på, skriver Haakon Riekeles fra Civita. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert

Fredag 30. september presenterte Regjeringen sitt forslag til endring av bilavgifter. Forslaget gjør for lite for å redusere utslippene fra veitrafikken. Venstre må derfor avvise forslaget og det kan i ytterste konsekvens føre til en regjeringskrise. Det er helt unødvendig. Venstre har rett i at drivstoffavgiftene må ytterligere opp for å nå klimamålene. Frp har rett i at bompenger er en dårlig måte å finansiere veier på.

Hvis de gir hverandre en seier i hver sin hjertesak, kan de ikke bare redde det borgerlige samarbeidsprosjektet, men også bevise at det fortjener å reddes.

Først litt om hvorfor drivstoffavgiftene må opp. Det finnes en rekke valg man kan ta som enkeltperson for å redusere utslipp fra bil. Alt fra å reise mer kollektivt i hverdagen, droppe lange bilreiser som ikke strengt tatt er nødvendige, kjøpe en litt mer drivstoffgjerrig bil, lade hybridbilen oftere hvis man eier en slik bil, til å kjøre mer økonomisk når man først kjører. Drivstoffavgifter gjør alle disse valgene litt mer lønnsomme samtidig, noe man ikke oppnår med andre virkemidler.

Drivstoffavgiften gjør det ved at det man ønsker mindre av, nemlig utslippene, blir dyrere. Avgifter er ikke populære, men de virker. Skal vi nå klimamålene våre, må vi tørre å bruke tiltakene som virker.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer